С.Баяр: Харамсч байна

Монгол Улсын 25 дахь Ерөнхий сайд С.Баярын “Өнөөдөр” сонины сурвалжлагчид өгсөн ярилцлагыг толилуулж байна.
Монгол Улсын 25 дахь Ерөнхий сайд С.Баярын “Өнөөдөр” сонины сурвалжлагчид өгсөн ярилцлагыг толилуулж байна.

-Сайн байна уу. Ярилцах боломж олгосон Танд талархал илэрхийлье. Сайхан хаваржиж байна уу?

-Сайхан хаваржиж байна. Сайн уу, Батбаатар аа.

-Сайн. Таны бие тэнхээ сайн уу?

-Бие сайн. 

-Таны эмчилгээ үргэлжилж байгаа юу? Үр дүн сайн биз дээ? Ноднин зүрхний нэлээд нарийн хагалгаа хийлгэсэн, амжилттай болсон гэж дуулдсан...

-Тийм. Нутагт манай эмч нар оношийг нь тавиад урьдчилсан бэлтгэлийг хангасан байсан. Тийм учраас цаг хожсон шүү. Ирээд л хагалгаанд орсон. Одоо бол дажгүй л болчихоод байна.  

-Бүл нэмсэн гэж бас дуулсан. Танд баяр хүргэе. Охин том болж байна уу?

-Баярлалаа. Охин том болж байна. Наддаа бол хамгийн сайн эм дом энэ л болоод байна даа.

-Та юу хийж байна даа? Наана чинь очоод ирсэн хүмүүсээс дуулахнаа Таныг эрдмийн ажил хийж байгаа гэсэн. Тийм үү? 

-Эрдмийн ажил гэх ч юу юм. Яахав, зүгээр суултай биш, хааяа ганц нэг ном шагайсан шиг л байж байна. Энд Вашингтоны Их сургуулийн дэргэд Жэксоны нэрэмжит том сургууль, судалгааны төв байдаг. Олон улсын харилцаа, Ази, Номхон далайн орнуудын аюулгүй байдлыг түлхүү судалдаг газар. Би одоогоос хорин жилийн өмнө Азийн сангийн шугамаар энд ном үзэж, судалгааны зарим ажилд нь оролцож явсан юм. Тэр үед танилцсан багш, судлаач нартай ажил хэргийн сайн харилцаатай хэвээрээ л байдаг. Эрдэм шинжилгээний ганц нэг хурал, номын сан, энэ тэрд сууж  байгаа.    

-Таныг докторын зэрэг хамгаалж, Ph.D хийх гэж байна гэж сонссон. Нууц биш бол яг ямар сэдвээр зэрэг хамгаалах гэж байгаа вэ?

-Өө, за за. Нутгийн таньдаг хүмүүс энүүгээр дайраад өнгөрсөн. Жэксоны сургуулиар орж надтай уулзаад, бид хамтдаа манай сургуулийн гуанзанд жаал хууч хөөрсөн удаатай. Би буруу ойлгуулсан уу, тэр хэд очоод жаахан давсалчихсан юм болов уу. Ph.D хийж байгаа юм биш ээ. 1993-1996 онд энд ажиллаж байхдаа “Жижиг орны аюулгүй байдлын онцлог” гэсэн сэдэв судалж байсан юм. Манайх тэр үед Үндэсний аюулгүй байдлын Үзэл баримтлалаа ид боловсруулж байлаа. Тэр чухал ажилд хэрэг болох болов уу гэж намайг тэр үед наашаа явуулж билээ. Сүүлд УИХ-аар баталсан Үзэл баримтлалд миний томилолт хэрэг болсон нь юу л бол. Харин надад бол нэлээд их юм өгсөн. Үнэхээр нүд, чих нээгдсэн үе байсан.

-Жижиг орны аюулгүй байдал гэхээр чихэнд содон сонсогдож байна. Аюулгүй байдал аль ч оронд, том жижиг гэлтгүй адил чухал юм биш үү. Заавал жижиг гэж онцлохын учир нь юу юм, тэр онцлог нь юундаа байдаг юм бол?

-Наад мэтийн асуултад чинь шинжлэх ухааны үндэслэлтэй, бүрэн гүйцэд аналитик хариулт өгч чадвал эрдмийн том бүтээл болно л доо. Хүнийг өндөр нам, тарган туранхай, бяртай бяргүй гэдэг шиг улс гүрнүүдийг ч том жижиг, хүчтэй хүчгүй, нөлөөтэй нөлөөгүй гэх мэтээр ангилж ялгадаг. Эдгээрийн хэмжүүр нь тухайн улсын хүн ам, газар нутгийн хэмжээ, цэрэг-улс төр, үйлдвэр-эдийн засаг, шинжлэх ухаан-техникийн чадавхи нь байдаг. Цаашлаад хүний нөөц, түүний чанар, боловсролын түвшин гээд дотор нь задлаад гуч гаруй үзүүлэлт, шалгуураар цэгнэдэг. Том жижиг гэдгээрээ ялгараад, газар зүйн байрлал, орчин хүрээлэл, тухайн цагийн нөхцөл байдал зэргээсээ хамаараад улс орнууд аюулгүй байдлаа өөр өөр аргаар хангадаг. Том гүрэн улс төр-эдийн засаг, цэрэг-техник гээд бүхий л чиглэлээр хүчээ зузаатган нөлөөгөө нэмэгдүүлж, аюулгүй байдлаа хангадаг бол жижиг оронд тийм боломж бололцоо хомс буюу огт үгүй. Тийм учраас л ухаан зарах, сийлэх шаардлага гардаг. Бололцоо чадавхи, орчин тойрондоо зохицсон яг ямар бодлого баримталбал улс орноо амар тайван, бүрэн бүтэн байлгах вэ гэсэн асуултад л хариулна гэсэн үг л дээ. Маш товчхон яривал ийм л сэдэв юм.

-Жижиг орны аюулгүй байдал гэхээр зөвхөн нэг орон биш, өөр бусад орны жишигтэй харьцуулж судлах ёстой болох уу?

-Тийм. Наадах чинь судалгааны тусдаа нэг том хэсэг юм. Жишээ нь, Швейцарь гэдэг улс байна. Манайхыг бодвол том улс л даа. Харин Герман, Франц, Англитай харьцуулбал жижиг улс. Гэхдээ хөрш томчуулынхаа хөлд гишгүүлчихэлгүй оршин тогтносоор өдий хүрлээ. Сүүлийн хоёр зуун жил Европ тив олон том дайн байлдаанд нэрвэгдэхэд Швейцарь л амиа авч гарч чадсанаар барахгүй, “дэлхийн диваажинд” тооцогддог болсон.

Эсвэл Финланд гэж улс байна. Орос, Швед гэдэг хоёр том гүрний дунд “халиуны зулзага” болж, олон зуун жил зовсон орон. Гэтэл дэлхийн II дайны дараа, хүйтэн дайны жилүүдэд тун ухаалаг, прагматик бодлого баримталсны хүчинд хөл дээрээ босож, бүр бэлжээд, амьжиргааны түвшин, аюулгүй байдлын үзүүлэлтээрээ том том гүрнүүдийг ардаа орхисон байх жишээтэй.

Израиль байна. Цэрэг-дайны чадавхи, тусгай албадын бэлтгэл зэргээрээ дэлхийд гайхуулдаг. Үүнийхээ хүчээр тун таагүй орчин хүрээлэлд нэг их амар тайван биш ч гэлээ элбэг хангалуун амьдарсаар л байна.

Энэ гурван орны аюулгүй байдлаа хангадаг арга нь огт өөр. Нэг нь төвийг сахиж дэлхийн банк санхүүгийн төв болох бодлого барьсан. Нөгөө нь хөрш том орнуудынхаа эдийн засгийг тэтгэх, дэмжих чиглэлээр аж үйлдвэр, дэд бүтцээ хөгжүүлж чадсан. Гурав дахь нь цэрэг-техникийн давуу тал, улс төр-дипломатын нарийн бодлого, дэлхийгээр нэг тарсан еврейчүүдийн нөлөө, нөөлөг  дээрээ түшиглэсэн байх жишээтэй.  

Эерэг эдгээр жишээтэй зэрэгцээд хэцүүдэж, муугаа үзэж яваа жижиг орон олон байна. Энэ бүхнийг судалж, анхаарч, Монгол орныхоо сул болон давуу тал, эерэг сөрөг хүчин зүйл, орчин хүрээлэл, одоогийн нөхцөл, эрсдэл бололцоо зэргээ нарийн тооцоод хөгжил, аюулгүй байдлын параметраа байнга тодотгож байх учиртай. Түрүүн миний ярьсан Үндэсний аюулгүй байдлын Үзэл баримтлал бол ерөнхий чиг бодлогын, стратегийн баримт бичиг. Түүнийгээ тухайн цаг цагт нь нийцүүлж тодорхой тактик болгон, төрийн бодлогодоо тусгаад явахыг л аюулгүй байдлаа хангана гэж хэлдэг.

-Та хорин жилийн өмнө энэ сэдвийг судалж байсан гэлээ. Тэр үед үүнийгээ эрдмийн бүтээл болгож, зэрэг дэв, Ph.D ч юм уу хамгаална гэж бодож байсан уу?                   

-Тэр үед Ph.D хийнэ гэх бодол байх нь байсан. Бас ч гэж судалгааны овоо материал цуглуулчихсан, сургуультайгаа ярьчихсан байсан шүү. Би л сонгууль, улс төр гээд өөр тийш даялаад  яваад өгсөн байдаг. Тэгээгүй бол бүтэх ч байсан байж мэднэ, энэ бодол маань. Одоо бол миний хувьд аль ч сэдвийг шохоорхохоос цаашгүй л дээ.

-Яагаад цаашгүй гэж?

-Ph.D хийнэ, докторын зэрэг хамгаална гэвэл өнгөц шохоорхох биш, гүнд нь орж судлах хэрэгтэй болно.  Хамаг цаг заваа, бололцоогоо үүнд зориулна гэсэн үг. Тийм хүсэл сонирхол надад үнэндээ алга. Тэгдэг нас ч биш юм. Би тавь хол гарчихсан хүн. Үсээ цайтал, унатал суугаад, хэдэн жил зүтгээд энэ ажлын ард гарлаа гэж бодъё. Жартай доктор болох уу? Боллоо гээд яах ч билээ. Нөгөө жар хүрч ухаан суугаад, жаран нэгтэй яана гэдэг билээ… тийм юм болох уу (инээв).
 
Яахав, урьд судалж байсан сэдвээ хорин жилийн дараа эргээд сонирхоход сургамжтай л юм. Тэр үед бичиж байсан санаа оноо, хийж байсан дүгнэлт таамгаа эргээд уншихад сонин л юм. Зөв байж дээ ч гэх юм байна. Инээдтэй ч юм бас байж л байна.

-Юу нь инээдтэй гэж?

-Тогтож яривал юм юм л байна. Жишээ нь, хорин жилийн өмнө гарч байсан судалгааны олон бүтээл байдаг. Тэнд “Социализм мухардлаа, капитализм яллаа. Одоо либерал ардчилал, чөлөөт зах зээл даян дэлхийн бүх орныг бүрэн эзэгнээд, хүмүүн төрөлхтөн жаргалын манлайд хүрч, түүх өндөрлөнө” гэх маягийн санаа оноо зонхилж байлаа. Ноднин манай оронд зочлоод явдаг Фүкүямагийн алдарт прогнозын хаялга. Би ч гэсэн тэр үед тиймэрхүү л утга санаатай юмыг сайхан сайхан туудаг байж дээ. Гэтэл тэр “жаргалын манлай нь” одоо хаа ч байгаа юм. Нөгөө “түүх өндөрлөх нь” ч юу боллоо. Хөгтэй л юм. Гэхдээ хөгтэй, инээдтэй байж гэдгээ хожимдсон ч гэлээ ухаарч байгаа бол  сайн хэрэг. Энэ нь өөрөө хөгжил дэвшил юм даа. Тийм ээ. (инээв).

-Та дурсамж, дуртгалаа бичиж байгаа гэж надад ярьж байсан. Түүнийгээ бичсэн хэвээр үү? Хэзээ дуусах вэ?

-Мэдэхгүй. Хэзээ дуусах нь мэдэгдэхгүй ажил эхэлчихсэн юм байна. Бичээд байвал ч цувуулаад явуулаад л байх бололтой. Надад бол сайхан л зугаа болдог. Дурсан санах, санаснаа эргэцүүлэх, алдаа оноогоо дэнслэх, тэгснээ сууж аваад бичих бол сайхан. Яг энэ үйл явц нь надад бол таалагдаад байгаа юм, уг нь. Гэхдээ үйл явц өөрт таалагдах нь нэг хэрэг. Үүнээс гарах үр дүн нь өрөөл бусдад таалагдах эсэхийг би хэлж мэдэхгүй. Оочин цоочин юм бол зөндөө л биччихэж. Үүнийгээ нэг эмхтгэх, хооронд нь уялдуулж холбох хэрэгтэй л болно байх даа.

-Таны дурсамж олны сонирхол татаж таарна. Манай “Өнөөдөр” сонинд ганц нэг хэсэг, бүлгээс нь нийтлүүлж болох уу гэж Танаас асуухад, “Болох л юм” гэж байснаа санаж байна уу. Уг нь “За гэвэл ёогүй” байдаг хүнсэн, Та.

-Хэний ч дурсамж сонин л доо. Үнэн л юм бичих ёстой. Түүнийгээ сонирхолтой хэлбэрээр буулгах хэрэгтэй. Бид улс, нийгмийнхээ том шилжилтийн нэн сонин үед амьдарч байгаа, бас ч гэж азтай улс. Түүх бидний нүдэн дээр бүтэж байна. Маш сонин өвөрмөц түүх. Бид бүгдээрээ том том үйл явцын гэрч болж байна. Мань мэт нь бас энэ үйл явцын идэвхтэй оролцогч нь байлаа. Уйдах, эргэцүүлэх завгүй шахуу туусаар өдий хүрч. Би найз нөхөд, ойр тойрныхондоо тэмдэглэл хөтөл, бод, эргэцүүл, бич гэж хэлдэг. Үүнийгээ нийгэм, ирээдүйн өмнө хүлээж байгаа үүрэг ч гэж үзэж бас болно. Ялангуяа тэр идэвхтэй оролцогч нар нь.

Өнгөрсөн үеэс үлдсэн албан баримт, хурлын тогтоол, протокол зэргийг яаж ийгээд олж болно. Харин үйл явдлын амьд гэрчийн халуун яриа, хувийн дүгнэлт, амьдралын аахар шаахар ч гэлээ “амьд факт” бүхий дурсамж, дуртгал бол дэндүү цөөн. Том мөрөнг тэтгэдэг уулын олон горхи, булаг шанд шиг тал талаасаа нийлээд эдгээр нь Монголын түүх болох ёстой. Амьд, үнэн, сонирхолтой түүх болох учиртай даа.

-Манай сонинд дурсамжаасаа нийтлүүлэх тухайд Та хариулсангүй...

-Яагаад болохгүй гэж. Болох л юм. Танай сонинд гэхээсээ надад илүү тустай болох биз. Бичээд байгаа юмыг маань хүн ерөөс сонирхох юм уу, үгүй юү гэдгийг мэдэж, мэдрэхэд хэрэгтэй л байх. Тэр оочин цоочин, олон задгай юмнаас алийг нь явуулахаа би бодъё. Ганц нэг юм нийтэлсний дараа хүмүүсийн сэтгэгдэл ирэх юм бол чи надад өгөөрэй. Бичиж байгаа юмныхаа хэмжээ хэмнэл, хэлбэр форматыг нь олоход надад бас хэрэгтэй.  

-Та улс төрд олон жил болсон хүний хувьд Монголын улс төрийн амьдралын тухай бичиж байгаа биз дээ?

-Мэдээж. Үзсэн, туулснаа л бичиж байгаа хойно. Тэрэн дотор сүүлийн гучаад жил Монголын улс төрийн халуун тогоонд чанагдсан маань орох ёстой. Би ч үе тэнгийнхэн дотроо нэлээд эртний динозаврын тоонд орно биз. Думаагийн Содном гуай БНМАУ-ын Сайд нарын Зөвлөлийн дарга байх үед би орлогч сайд болж байлаа. Тэр үеэс л миний улс төрийн амьдрал эхэлсэн.  Гэхдээ бичиж суухад нэг юм ажиглагдсан. Бага, залуу насны дурсамж гэдэг нь харьцангүй амар эд аж. Харин улс төр, эдийн засаг гэдэг бол маш олон хүний оролцоо, үйлдэл хөдөлгөөн, ашиг сонирхлын зөрчил, нэгдэл дээр суурилдаг. Ялангуяа шинэ цагийн улс төрийн амьдрал. Болсон процессийг зүгээр тоочоод өнгөрч болох л байх. Харин хувь хүнийхээ хувьд дүгнэх, оношлох нь тун амаргүй. Тодорхой цаг хугацаа өнгөрөх ёстой юм байна. Халуун мөрөөр нь дүгнэх аргагүй. Яаран дааран дүгнээд унавал нөгөө Фүкүямаг дагаж хөөрцөглөхтэй адил юм болно.

Бичих ажил маань сунжраад байна, хаана очиж дуусах нь тодорхойгүй байна гэж чамд хэлээд байгаагийн учир нь  энэ. Түргэн, түүхий гамбир хайрмааргүй байна.

ЦАГААЧЛАХ ТУХАЙД ГЭВЭЛ НАД ШИГ НАМТАРТАЙ,
МИНИЙ НАСНЫ ХҮНИЙ ХИЙДЭГ АЖИЛ БИШ

-Улс төр гэснээс Ерөнхийлөгчийн сонгууль хаяанд ирлээ. “Баяр сонгуулийнхаа штабыг байгууллаа” гэсэн мэдээ гарсан. Та энэ сонгуульд ямар байр сууринаас оролцох бол?

-Сонгогчийн байр сууринаас оролцоно. Саналаа өгнө.

-Мэдээж, одоогийн Ерөнхийлөгч, МАН-аас нэр дэвшигчийн хооронд гол тулаан болох байх. Үр дүнг нь та хэрхэн таамаглаж байна вэ?

-Ирэх сонгууль, болох наадмын үзүүр түрүүг тааварлаад, түүнийгээ яриад суудаг нь би биш л дээ.

-Эзгүй хойгуур чинь Таныг чиглэсэн баахан хар PR явдаг нь бараг зүй тогтол болчихож. Та үүнд хэрхэн ханддаг вэ? Ямар нэгэн хариу барина даа гэж боддог уу? Жишээ нь, “Ерөнхий сайд асан С.Баяр Канад руу цагаачлахаар шийджээ” гэх утгатай мэдээлэл саявтар гарсан. Та сонссон л биз дээ?

-Сонссон. Ийш тийш цагаачлах тухайд гэвэл энэ нь над шиг намтартай, миний насны хүний хийдэг ажил биш.

Намайг эзгүйд баахан хар PR явдаг гэж хэллээ. Хүн, техник шиг тэр чинь өөрөө “явдаг” эд биш л дээ. Түүнийг зориуд түлхэж, түлшийг нь хийж байгаад “явуулдаг”. Яагаад, яаж хөдөлгөдөг, хэн, хэзээ явуулдаг нь тодорхой. Тааж цөхөөд байх юмгүй. Манайх шиг цөөхөн хүнтэй газар нууц юм гэж байх биш. Үүнд  яаж ханддаг вэ гэж асуулаа. Тоохгүй л хаях хэрэгтэй ш дээ.

Хариу барихын тухайд гэвэл чи мэднэ дээ, миний хандлагыг. Намайг Ерөнхий сайд байхад чи Засгийн газрын Хэвлэл мэдээлийн албаны дарга байсан хүн. Тэр үед хар PR байсан уу. Одооноос хавьгүй их байсан. Тэр үед өөрийгөө магтах, өрөөлийг муулах чиг зүг танай албанд би өгч байсан уу. Үгүй. Тэр үед хөдлөөгүй юм, одоо хөдөлнө гэж байх уу? Үгүй шүү дээ.

Францын Ерөнхийлөгч асан Де Голь хэлсэн байдаг. Над руу угаадас цацлаа гэхэд тэр нь намайг онооч уу, үгүй ч үү. Харин угаадас цацдагт нь угаадасны үнэр нэвт шингээстэй гэсэн утгатай үг байдаг санагдаж байна. Орчноо шинжвэл угаадасны эхүүн үнэр нэвт шингэчихсэн яваа этгээд цөөнгүй л таардаг.  Тэглээ гээд яах гэж? Холуур тойрсгээд салхин дээгүүр нь гарах хэрэгтэй. Зууралдах хэрэггүй. Үнэр нь шингэж мэднэ.

Манай улс төр ч тэр, хэвлэл мэдээлэл ч тэр өсөлтийн бэрхшээлээ л туулж явна. Гол нь эрх, үүргийн тэнцвэр огт байхгүй. Хөлд, хэлд орж байгаа балчир хүүхэд шиг. Заримдаа овоо босоод зогсчихсон, заримдаа дөрвөн хөллөчихсөн байх жишээтэй. Гэхдээ хорин настай Монголын ардчилалд байтугай, хоёр зуун настай Америкийн ардчилалд ч ийм маягийн зовлон бэрхшээл гарч л байдаг юм байна. Тэгсгээд тэнцвэрээ олж, зүгшрэх байлгүй дээ. Яваандаа зүгширдэг  л хорвоо. Харин тэр зүгшрэхийг нь мань мэтийн динозавр үзэж амжихгүй ч байж мэднэ.  
 
-Жилийн өмнө УИХ-ын сонгууль болох гээд бужигнаж байсан. Нэр дэвших, ядахдаа жагсаалтад бичигдэх хүний нэг нь Таныг гэж сонгогчид тооцож байсан байх. Татгалзсан шалтгаан тань юу байв. Бие, эрүүл мэндийн байдал гол шалтгаан байсан байх. Өөр ямар нэг учир байсан уу?

-Чи түрүүн миний эмчилгээний явц, хагалгаа гээд асуугаад байсан. Би энэ талаар яриад байх дургүй. Ямар гавьяа байгуулчихсан биш, өвчин эмгэгээ тоочих хэн ч дургүй. Гэхдээ өвдөөд боссон хүн нэгийг боддог. Хүндхэн өвдөөд боссон хүн нэлээдийг боддог гэдэг. Амьдрал, юмсын үнэлэмж ч арай л өөр болдог юм байна. Улс төрийн амьдралд бүрэн дүүрэн, дүүрэн хаазтай ч гэмээр юм уу даа, оролцох  боломжгүй л болсон юм бол тэр хавьд сүүтэгнэж, өдөр хоногоо барж байх хэрэггүй. Би энэ тухай нэг биш удаа ярьж байсан даа. Байвал байсан шиг бай, явбал явсан шиг яв гэж. Би эргэж хургасан, хагас хугас хэмжээтэй, жирэмсэлсэн ч юм шиг, үгүй ч юм шиг хоёрын хооронд юманд үнэн дургүй.

Тиймээс ноднингийн сонгуульд оролцох, эсэх тухайд миний байр суурь эхнээсээ л тодорхой байсан. Өөр ямар нэгэн учир шалтгаан энд байхгүй. 
 
-УИХ-ын сонгуульд МАН, АН-ын аль нэг нь ялимгүй давуу байдлаар ялах нь үндсэндээ тодорхой байсан. Тиймээс 2008 оных шиг хамтарсан Засаг байгуулах юм байна даа гэсэн хүлээлт нэлээд байсан болов уу. Та ойрын жилүүдэд хоёр гол нам хамтран ажиллах нь улс орны ирээдүйд чухал гэсэн байр суурийг баримталдаг хүн. 2008 онд МАН ялсан ч, АН-д санал тавьж хамтарсан Засгийн газар байгуулсан үйл явцыг Та “Түүхэн сонголт” гэж нэрлэж байсан санагдана. Харин 2012 оны наймдугаар сараас сонголт өөр замаар явчихлаа. Юу бодогддог вэ?

-Харамсаж байна. Үнэн голоосоо харамсдаг учраас хэлэх ч үг олддоггүй юм. Үүлэн чөлөөний нар шиг боломж шинэ зууны гараан дээр бидний Монголд олдсон. Дэлхийн, бүс нутгийн бизнес-эдийн засгийн нэн таатай конъюнктур байдлыг ашиглаад ухасхийх бололцоо бидэнд уг нь байгаа юм. Хөгжил талаасаа ч, аюулгүй байдал талаасаа ч ухасхийн урагшлах бололцоо. Тэр бололцоог тус тусдаа биш, хамтдаа л хэрэгжүүлэх боломжтой. Өөр шаанс байхгүй. Хамтдаа гэдэг нь бүгдээрээ биш юмаа гэхэд дор хаяж хоёр том нам нь ижил тэгш оролцоод гэсэн үг. Улс орны хөгжил, аюулгүй байдлын суурь болсон том том асуудлыг өнөөдөр аль ч нам дангаараа шийдэх боломжгүй. Хамтраад ч шийдэхэд бэрх байгаа асуудлыг дангаараа шийднэ гэж бүр байхгүй. Энэ бол аксиом. 

Хий хоосон улстөржсөн, “муу эр дайнд хөөрсөн” маягийн сэтгэлгээнээс болж, өөрийгөө өрөөл бусдаас илүү эх орондоо “аймаар их” хайртай мэтээр харуулах гэсэн хямдхан популизмаас болж Монгол орноо босгох биш хэвтүүлэх, эвлүүлэх биш задлах заваан хандлага гаарсаар л  байна. 

2008 оны сонгуулийн дараа энэ буруу хандлагыг зогсоох гэж би оролдсон. Сонгуульд ялсан ч нөгөө талдаа гар сунган, хамтарсан Засаг байгуулаад, цөөн ч гэлээ хэдэн том асуудал хамтаараа шийдсэн. Оюутолгойн гэрээ, Атрын III аян, бүртгэлийн шинэчлэл гэх мэтийн тодорхой ажил хийж амжсан. Үүний үр дүн ч гарсан. Монгол Улс хөгжлийн хурдцаараа сүүлийн хоёр жил дэлхийд рекорд тогтоолоо, хорин хувь гаран алдлаа гээд л өнгөрсөн сонгуулиар шуугиад байсан. Энэ бол хамтарсны л үр дүн. Өөр юу ч биш. Биднийг шүүмжилж, гоочилдог л доо. “Хөгжлийн хорин хувь гэдэг бол макро эдийн засгийн үзүүлэлт. Ард түмний амьдралд энэ нь нөлөөлсөнгүй” гэж. Макро эдийн засгийн ийм үзүүлэлтээ ядаж таван жил тогтвортой барьж чадвал микро түвшинд буюу ард иргэдийн аж амьдралд энэ нь нааштай нөлөөлж эхэлдэг гэдэг нь өөр аксиом. Эдийн засгийн аксиом.

Хамтраад амин гол асуудлаа шийдэх гэсэн хандлага тасарсанд би үнэхээр харамсаж байгаа. 2008 онд бид сонгуульд ялчихаад хамтрах санал хүргүүлж байлаа. Энэ бол нийгмийн сэтгэлгээ, улс төр-хуулийн тогтолцоо талаасаа тун амаргүй зүйл байсан. Гэхдээ бид эхлээд үүнийг нам дотроо илэн далангуй хэлэлцсэн. Эхлээд эргэлзэж байснаа журмын нөхөд маань эцэстээ миний саналыг бүрэн дүүрэн дэмжсэн. Нөгөө талд ч саналаа ойлгуулж, хэрэгжүүлж чадсан. Ард түмэн ч хамтраад зүтгэхэд маань дэмжиж, ам сайтай байсан шүү.

2012 оны сонгуульд хэн ч ялсангүй. Ард түмний сонголт нь ийм байв. Хэнийг ч ялуулаагүй нь хамтраад зүтгэ гэсэн үүрэг, захиалга биш гэж үү? Гэтэл нийгмийнхээ энэ захиалгыг уландаа гишгээд, түүхэн ийм бололцоон дээгүүрээ хээвнэг гишгэлээд гарахад нь би харамссан. Дахиад л хайран цагаа хий хоосон улстөржөөд барах нь. Даанч дээ. Дэлхийн хөгжил биднийг хүлээхгүй дээ гэж сэтгэл их гонсойсон. Нөгөө л улстөржсөн сэтгэлгээ, нөгөө л хямдхан популизмд  бууж өгөөд, ялагдаад байх шиг. Яалтай ч билээ.      

МӨН Ч ОЛОН ДАВАА ДАВЖ ҮЗСЭН НАМ ДАА, МАНАЙ НАМ

-Шинэ Засгийн газар өөрийгөө “Шинэчлэлийн” гэж нэрлэсэн. Ард иргэд ч их зүйлийг хүлээж байгаа нь анзаарагдаж байна. Харамсалтай нь хүлээлт, итгэл жаахан цөхрөх тал руугаа орчих гээд байх шиг.

-Норовын Алтанхуягийн Засгийн газарт би сэтгэлийнхээ угаас амжилт хүсэх ёстой хүн. Хүсэж ч байгаа. Гэтэл сая ярьсанчлан, мордохын хазгай л болоод байх шиг. Засгийн газраа юу ч гэж нэрийдэж болно л доо. “Шинэчлэлийн” гэхийн цаад санаа нь зөв байж болно. Шинэчлэл хэрэгтэй нь ч үнэн. Шинэчлэгдэж байж хөгжинө. Гэхдээ юугаа шинэчлэх вэ? Харагдсан болгоноо шинэчилнэ гээд байвал бүтэхгүй. Тэгээд ч энд тэнд ёрдойсон үзүүрээс нь биш, ёзоороос нь шинэчлэлээ хийх хэрэгтэй биз. 

Давын өмнө сэтгэлгээний шинэчлэл хэрэгтэй. Бие биеэ дайсагнасан, нэг нь нөгөөгөө окопноос цухуйх маягаар харсан “дайны сэтгэлгээ”-нээсээ салах хэрэгтэй. Нам намаараа хуваагдаж дайтдагаа, “улааныхан ба харынхан” болж тоглодгоо одоо орхих хэрэгтэй. Социализмын нэг л дошин дээр хамт тоглож өссөн хүүхдүүд одоо хэн нь хэндээ ардчилал гэдэг хичээл заагаад, багш царайлаад байгаа юм бэ гэмээр. Хичээлээ давтсан, ойлгосон өнөөгийн байдлаас нь үзвэл аль аль маань л анги дотроо хойгуурхан суудалтай, ширээ дэрлээд, “эх орны алтан гурав” чирээд л явж байх шиг. 

Ноднингийн сонгуулийн дараа Германы нэг улстөрчтэй би  Булган, Сэлэнгээр хамт явлаа. Түүнтэй олон жил үерхэж, бие биеэ гайгүй сайн мэддэг болсон учраас илэн далангүй л ярилцаж явав. Тэр надаас манай улс төрийн намуудын тухай, алийг нь “барууны”, алийг нь “зүүний” нам гэж үзэх, намуудын бодлого, үйл ажиллагаа нь яаж ялгардаг гэх маягийн юм асуугаад байв. Эцэст нь, “Танай энэ олон нам хоорондоо ялгарах юм огт алга” гэж дүгнэж билээ. “Огт алга” гэх нь ч юу юм. Гэхдээ манай улс төрийн намууд төлөвшиж чадаагүй, ам ажил хоёр нь саланги, олон талаасаа “ногооноороо” байгаа гэдэг нь үнэн. Төлөвших боломж, цаг хугацаа ч хангалттай байсангүй. Хорин жил “шилжилт”-ийн зам туулсаар өнөөг хүрсэн. Байгаа энэ янзаараа  бол шилжилт маань дахиад ч хорь байтугай жил үргэлжлэх бололтой.
 
Монгол Улс маань нэг цул юм. Ардчилсан Намын Монгол Улс, Ардын Намын Монгол Улс гэж байхгүй. “Би бүгдийг хуу шинэчлэнэ. Тэр зуур чи цаанаа байж бай” гэх байдлаар хандвал юу ч бүтэхгүй. Нийгмээ бүхэлд нь хамарсан томоохон шинэчлэл үнэхээр хийх гэж байгаа бол дангаараа биш, хамтаараа зүтгэж байж л амжилт үзнэ. Өөр арга байхгүй. Энэ бол миний итгэл үнэмшил. Ганц минийх ч биш гэдэгт бат итгэж байна.

-Оюутолгойн гэрээ зөв болсон, буруу болсон гэх яриа одоо ч тасраагүй л байна.  Та энэ талаар дуугарах юмтай, хэлэх үгтэй хүний нэг гэж үзээд энэ сэдвийг хөндөж байна л даа.
            
-Цагийн юм цагтаа гэдэг. Би цагтаа энэ сэдвээр хангалттай дуугарсан. Дуугарах байтугай хүчтэй дугтарч байгаад гэрээг байгуулсан гол хүн нь би мөнөөс мөн. Тиймээс гэрээ буруу болсон гэвэл гол буруутан нь би мөн. Улс төрийн шийдвэр гаргасан учраас. Харин зөв болсон гэвэл гавьяаг хуваалцах хүн олон байна байх. Улс төрийнхөөс бусад шийдвэрийг гаргахад оролцсон хүн олон учраас. 

-Оюутолгойн гэрээ үнэхээр авах юмгүй муу гэрээ болсон, түүнийг даруй цуцлах ёстой гэж байсан хүмүүсээс УИХ-д сонгогдоод, зарим нь бүр Засагт суудал эзлээд, ороод ирсэн байгаа. Энэ гэрээг цуцлагдана гэж Та боддог уу?
             
-Цагийн юм цагтаа гэж би түрүүн хэлсэн. Цагтаа хийнэ гээд л гэрээг хийсэн. Одоо цуцалдаг цаг нь ирсэн гэвэл эрх мэдэл нь байж л байна. Хөндлөнгөөс мань мэт нь яах  ч билээ. Уг нь, энэ гэрээтэй холбогдуулж улсаас нэг ч төгрөг зараагүй байгаа. Энэ гэрээтэй холбогдуулж одоохондоо чимх ч зэс, атга ч алт тэр уурхайгаас гадагшаа гараагүй л байна. Тийм биз?  Гэтэл бүтээгдэхүүнээ гаргаж эхлээгүй атлаа хаялгаа өгөөд эхэлчихсэн төсөл шүү дээ. Ерөнхийлөгч Ц.Элбэгдорж тээр дээрээсээ айлдсан байсан. ”Өсөн тэлж буй Монголын эдийн засагт өнөөдөр эргэлдэж байгаа мөнгөний гуравны нэг нь Оюутолгойн хаялга ” гэж. Ийм л юм.  

-Оюутолгойн гэрээнд дахин гар хүрэх шаардлагагүй “төгс төгөлдөр” баримт бичиг болсон гэж та арай үздэггүй биз дээ. Энэ гэрээг сайжруулах, Монголын эрх ашигт илүү нийцүүлэх хэрэгтэй гэж үзэж байгаа хүмүүст та юу гэх вэ?
            
-Гэрээ “төгс төгөлдөр” болсон гэж би хэзээ ч хэлж байгаагүй. Ерөөс төгс төгөлдөр гэх юм хүний бодит амьдралд байхгүй, бодол мөрөөдөлд л байдаг зүйл. Гадаад, дотоод хоёр тал оролцож байгуулсан гэрээ байтугай, дан дотоодын оролцоотой нэг талаас баталсан Үндсэн хуулинд маань хүртэл сайжруулах юм цөөнгүй бий. Хоёр талын гэрээ учраас нөгөө талтайгаа хэлэлцэж, учраа олж байж л түүнд “гар хүрнэ”. Би гэрээг сайжруулахын эсрэг биш, төлөө байдаг хүн. Гэхдээ “нуухыг нь авах гээд нүдийг нь сохолчих вий” л гэж болгоомжилдог.

-Авлигын асуудал, албан тушаалтнуудын гэмт хэргийн шинжтэй үйлдлийн талаар Та мэдээ сонсож байгаа байлгүй. Арга хэмжээ авах нь, төр идээ бээргүй байх нь мэдээж зөв. Арга хэрэгсэл, агуулга, шинж төрх нь ямар чиг хандлагатай байх ёстой вэ?

-Авлигатай тэмцээд хэрэггүй гэж хэн хэлэх юм бэ. Тэмцэх нь зөв. Гэхдээ яг одоо авлигатай тэмцээд байна уу, Ардын Намтай онцолж тэмцээд байна уу гэх эргэлзээ нийгэмд төрөхөөр байна. Нөгөө л  намчирхсан, дайсагнасан хандлагаар энэ ажил явбал үр дүн гарахгүй. Харин ч алсын уршигтай байж мэднэ. Цаг цагаараа байдаггүй, цахилдаг хөхөөрөө байдаггүй юмаа гээд намчирхсан өргөн хонзогнол үүсч тархвал Монголын нийгэмд энэ нь сайныг авчрахгүй нь ойлгомжтой. 

1996 онд “Ардчилсан холбоо” эвсэл сонгуульд ялаад МАХН-ын харьяалалтай баахан хүмүүсийг ажлаас нь халсан. 2000 онд МАХН ялаад хариуг нь давуулж барьсан гэдэг. Түүнээс хойш сонгуулийн дараа намын харьяаллаасаа болж ард иргэд хэдэн мянгаараа ажилгүй болдог явдал хэвшил, ёс заншил шахуу болчихлоо. Энэ буруу бусармаг хэвшил авлигатай тэмцэх ажилд халдвал яана?

Дахин хэлье. Авлигатай тэмцэх ёстой. Гэхдээ хууль ёсоо ягштал баримталж, шударгаар тэмцэх ёстой.

-Танай нам сөрөг хүчин болсон. Гэхдээ хүчтэй сөрөг хүчний дүрийг  бүтээж огт чадсангүй. Юутай холбоотой вэ? МАН нэгэнт Засгийн гадна байгаа нөхцөлд маш хүчтэй сөрөг хүчин байх боломжтой гэж олон нийт үзэж байгаа. Тэгвэл аль алиндаа тустай байхсан. Нөгөө талаар сөрөг хүчний байр суурин дээр шилжсэн энэ нөхцөл МАН-ын хувьд бодлого, баримтлалаа чамбайруулах, зарим нэг ундуй сундуйгаа цэгцлэх маш сайхан боломж мэт санагддаг. Гэтэл аквариумын загас шиг л харагдаад байх юм...

-Би тэгж харахгүй байна. Ардын Намыг Монголын нийгэм төрүүлсэн. Тиймээс манай нийгэмд байгаа бүх л сайн, муу юм энд бас бий. Бусад намтай үүгээрээ адил. Ялгаа нь энэ намын түүх, даац, туулах чадвар гурав юм. Мөн ч олон даваа давж үзсэн нам даа. Ээлжит даваагаа давна гэдэгт би эргэлзэхгүй байна.
 
-МАН-ыг бүх талаар хүчийг нь сулруулах, болж өгвөл нэгмөсөн тамирдуулах бодлогыг АН хэрэгжүүлж байна. Тэдний буруу биш байх. Харин үүнийг сөрөн зогсох,  улс төрийн ямар хүчин бэ гэдгээ харуулах нь танайхны үүрэг байлтай. Гэтэл ялагдсаныхаа цочролоос гарч чадахгүй, өөрсдийгөө өдөж хатгасан, гэдэс дотроо уудлалцсан улс төр л яваад байх шиг. Та энэ талаар юу бодож яваа бол? “С.Баяр юу бодож байгаа бол” гэж олон хүн харж байгаа учраас энэ асуултыг тавихгүй байж чадсангүй.
  
-Идэвхтэй оролцогч байхаа хэдийнэ больсон намайг олон хүн харж байгаа гэдэг нь юу л бол. Намдаа ач санаж явдаг хүний хувьд хэлэхэд, ялагдал бол ялалтын оршил гэх диалектик гаргалгаа байдаг. Энэ үнэн бол эргээд ялалт нь ялагдлын оршил байх учиртай. Гэхдээ ялах, ялагдах ч яахав. Ялалт гэдэг маань яг юу билээ гэдгээ бүрэн ухаарах хэрэгтэй юм шиг. Сонгуульд ялсан л бол “эзэгнэнхэн оршино” гэсэн үг үү, эсвэл нийгэмд илүү нэмэр тустай хувилбарыг нь сонгох, хэрэгжүүлэх давуу эрхээ эдэлнэ гэсэн утга агуулдаг уу? Нам сонгууль болгоны дараа өөрөө өөртэйгөө, гэдэс дотортойгоо ноцолдож, “жигүүрлэж, фракцалж” суухаа чухалчлах уу, эсвэл нийт нийгмээ хөгжил, дэвшил өөд татах, үүлэн чөлөөний нар шиг бололцоог дүүрэн ашиглах бодлогоо чамбайруулаад явах уу гэх мэтийн асуулт олон байна.

Диалектик гаргалгаа байгаад ч ялалт аяндаа давхиад ороод ирэхгүй. Зөвхөн намын гишүүдийнхээ л оролцоо дэмжлэгээр сонгуульд ялна гэж байхгүй. Нийгмийн олонх дэмжиж байж л сонгуулийн амжилт ирдэг.

Өнгөрснөө дүгнэх, ирээдүйгээ төсөөлөх, одоо цагаа оношлох чадвар манай намд бий. Сайн л ярилцах хэрэгтэй. Намын дарга Ө.Энхтүвшин саявтар намын журмын нөхдөдөө хандаж ил захидал бичсэн байна. Би уншсан. Санал нийлэх зүйл цөөнгүй байна лээ. Санал нийлмээргүй ч зүйл бас харагдсан. Гэхдээ энэ бол миний л байр суурь. Би төсөөрчихөөд буруу бодож байж ч болно. Намын асуудал бол манай халуун бүл доторх л асуудал. Эхлээд халуун бүлээрээ хэлэлцэж байгаад дараа нь хэвлэлийн нүүр дамжуулан дэлгэрэнгүй ярьж болох юм.  Болох ч юу байхав, ярих ч хэрэгтэй байх. Бид дотроо юу ярьж байгааг нийгэм мэдэг, дүгнэг, дэмжиг.

За, Батбаатар аа. Хоёулаа ингээд яриагаа өндөрлөх үү дээ. Ойрд ам нээгээгүй, яриандаа халаад олон сэдвээр баахан л туулаа, баахан л улстөржлөө. Одоо яриагаа дуусгах уу?

-Ганцхан асуулт байна. Улс төртэй огт холбоогүй асуулт. Таныг Хөвсгөл, Завханаар загас үржүүлгийн ажлаар явж байхад тань таарсан гэх хүнтэй би Цагаан сараар уулзлаа. Та нийслэлээ алгасаад шууд хөдөө яваад байгаа юм уу. Ер нь наашаа хэзээ ирэх вэ?

-Миний үржүүлдэг загас гэж юу байхав. Ээжийн насаараа хийж яваа ажилд нь туслах санаатай л байна. Манайд загасны нөөц жилээс жилд улам бүр хомсдож байгаа. Байгаль орчны бохирдлоос ч болдог. Буруу цагт, буруу аргаар олноор нь хүйс тэмтэрч байгаагаас ч болдог. Энэ чиглэлээр нэг төсөл эхлүүлсэн санаатай. Сүүлийн гурван жил хөөцөлдөж байна. ХААИС энэ төслийг аваад явж байгаа юм. Загасны чиглэлээр сурч байгаа оюутны тоо өнгөрсөн жил эрс нэмэгдсэн гэсэн. Гадаад, дотоодын бүхий л бололцоог хайж байна. Эрдэм шинжилгээний байгууллагуудаас гадна хувийн хэвшлийнхэн энэ ажилд их тусалж байгаа. Ноднин л гэхэд Идэр, Чулуут, Дэлгэр мөрний бэлчир, Туул голын эхэнд хоёр зуун мянган жарамгай тавьсан. Том саванд энэ бол бага л тоо. Гэхдээ яахав. Энэ жил нэг сая гаргах болов уу гэж бодож байгаа.

Энэ шугамаараа хэд хэдэн аймагт ажил эхлүүлэх санаа бий. Зөвхөн Хөвсгөл, Завхан биш л дээ. Төв, Булган аймаг байна. Ерөөс манай хойд бүсийн аймгуудаар боломжтой газар цөөнгүй бий. Өнгөрсөн зун, намар зарим газраар нь явсан. Газраа зөв сонгох, тэндээ хээрийн лаборатори маягийн юм байгуулах, манайдаа таарсан технологи хэвшүүлэх, хүнээ сайн сургах гээд хийх ажил нэлээд бий. Одоо дулаарч байна. Удахгүй цөн төрөх, түрс шахах үеэр дараагийн шатны ажлаа хийх ёстой. Манай төслийн нөхөд бэлтгэлээ ид базааж  байна. Тиймээс очоод л хөдөө явна даа. Төрсөн, өссөн ганц нийслэлээ алгасч алагчилна гэж юу байхав. Гэхдээ хийхэд сонирхолтой, урамтай ажил хөдөө илүү их байна. Зар, зардал багатай шиг явахыг бодно доо.

-Ярилцсанд баярлалаа. Танд сайн сайхныг хүсье.

Ярилцсан С.БАТБААТАР
Зохиогчийн эрх: “ӨНӨӨДӨР” сонин


  • Манай сайт таалагдсан бол лайк дараарай

АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд unen.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. Манай сайт ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан тул Та сэтгэгдэл бичихдээ бусдын эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй. 

Сэтгэгдэл (178)

  • ***** (112.149.153.11)

    2013-04-03

    ГОЦ ГОЙД ЮМ ЮУ Ч ҮГҮЙ ХУДЛАА ЦЭЦЭРХСЭН ХООСОН ЯРИА УРЬД НЬ ОЛОН ХҮНЭЭС ЗАЛХТЛАА Л СОНСЛОО. ҮНЭХЭЭР ЮУ Ч АЛГА ЭНЭ ЯРИЛЦЛАГАНД.

  • Zochin (202.21.113.202)

    2013-04-01

    Хэлснийг нь ойлгох нэг нь одоо биш ч байж болно. ойлгож байгаа нь авч үзэх мессеж олон байгааг тунгаагаарай. Тунгааж л байгаа миний ард түмэн. Сайныг хүсье

  • dorjoo (202.126.89.177)

    2013-03-31

    enen dotor chin shuugaan tarih um uu baigaa m be bitgii surjgenj baigaach ter ulaan komnist biden heregtei hun monuu amai hoohoilood alga bolson hun ahiad yanar shavart ungaad daraa ni tsever garah sanaatai bga boldoo hoo

  • ***** (122.201.18.14)

    2013-03-31

    bayariig hyytei bolson gd l avaad bsan, bas l ohintoi bolson bolgood l bichsen bhiin, elegnii virusaa taraagaad l, hyyhendeed l, arkhidaad l,..yaj uls turd oroh bodoltoi bdag bnaa, odoo chinii ye bish, shine yeiinhnii ye irj bna, harin chi henz hyyhdee tevreed zaluu ehneree hyleegeed suuj bhad bno,..

  • curen (222.112.86.94)

    2013-03-31

    za odoo ene bayaraar yaah um be bolood l baina. ger bul togtvorgui hun uls ni bas togtvorgui baina shuu dee geree zasaad toroo zas gedeg biz dee.

  • curen (222.112.86.94)

    2013-03-31

    za odoo ene bayaraar yaah um be bolood l baina. ger bul togtvorgui hun uls ni bas togtvorgui baina shuu dee geree zasaad toroo zas gedeg biz dee.

  • Mongol emegtei (202.55.191.35)

    2013-03-31

    Hun bolgond ingej 1,1 hiih ajil olgood ugchihgui,dandaa uursduu shuurch awsaar baigaad humuusee belenchleh,yaduu setgelgeetei bolgosondoo haramsaj bna gej helehgui bsan yum bh daa...

  • ***** (202.21.113.140)

    2013-03-30

    chi ch jinhen ***** yumdaa zailaaraaa gologoo

  • ***** (122.201.18.141)

    2013-03-30

    Uhaantai. Udirdagch

  • bmaa (103.11.193.22)

    2013-03-30

    sain bna uu tanig eruul saruul bgaag harah shn bnaa. tanig hundelj yavdag shuu. tand sn shnig husye

  • ***** (202.126.89.172)

    2013-03-29

    Үнэхээр сайхан ярилцлага байна. Аргагүй л тулхтай мэдлэгтэй чадвартай улстөрчийн үг мөн. Логик уялдаа холбоо хөгжил дэвшил өнөөгийгийн улстөрийн байдал яг л сэтгэлд бууж байна шүү

  • ганболд (203.194.115.74)

    2013-03-29

    харамсаж байна гэнээ..............................................................................................................................................................

  • mgl (202.170.84.7)

    2013-03-28

    jinhene mujik hun dee bayar bol.

  • ЗОЧИН (203.91.116.34)

    2013-03-28

    С,БАЯРЫГ нэр дэвшвэл олонхи дэмжинээ энд муулаад байгаа хүмүүс чинь айж байгаагийн шинж хүн муулдаг хүмүүс өөрсдөө сайн хүн биш, алдаа оноог ард түмэн ойлгох болсон зангарагтай улс төрч дөө амжилт хүсье

  • zochin (182.160.55.97)

    2013-03-27

    Balai Bayar mini odoo bolidoo ungursun hoino ni hashgirav bolov yumand tsag hugatsaa gej bg odoo bolio.........................

  • zochin (182.160.55.97)

    2013-03-27

    Balai Bayar mini odoo bolidoo ungursun hoino ni hashgirav bolov yumand tsag hugatsaa gej bg odoo bolio.........................

  • zochin (182.160.55.97)

    2013-03-27

    Balai Bayar mini odoo bolidoo ungursun hoino ni hashgirav bolov yumand tsag hugatsaa gej bg odoo bolio.........................

  • Зочин (103.11.192.34)

    2013-03-27

    Баяр бол мундаг улс төрч манайд ийм Ерөнхийлөгч хэрэгтэй байгаа юм. Захиалгаар сайхан муулах юм. Баяр бол монголын ард түмний хайртай хүү. Дэвшээсэй билээ

  • Mongol er (202.55.182.130)

    2013-03-27

    Ter amerik ruugaa toniloo. Halit irj minii nutgiig zarcaal yavaad baih sanaatai.

  • ***** (180.235.177.123)

    2013-03-27

    saihan yrih yum bol luivar hulgai er n yu ch hiisen mongolchuud orshooh l yum bn l daa hehehe orovdoltei ard tumen yum

  • ard hun (180.235.177.123)

    2013-03-27

    za za tgd ardchilsan nam geltgui ard tumen maani ydarch bna shuu dee!bayriin gaigaar yu yu bolsniig bugdeeree l medne!ug n busad orond iimerhuu humuusiig bariad shorond l hiideg gesen bid yadgiin ***** med!

  • Otgoo (76.19.131.248)

    2013-03-27

    Mash saihan yariltslaga bnaa. Eruul enhiig hus"ye. AN-n humuus ene setgegdel deer zoryud suuj bgaad gutaan doromjilson yumnuud bichij bgaad haramsaj bna. Ed nar enenees uur yum hiij chadah bish.

  • gana (203.194.115.31)

    2013-03-26

    ta narig tenger harj bga

  • ***** (180.235.182.175)

    2013-03-26

    hen ulstorjood bgaan erhembayr min! oyutolgoig kanaduudad zalguilsan n hudlaa yumuu?chi ih l shutdeg yum shig bna chi neg hariulaadah daa!ug n ulsiin ih hurald suuj bh ajiltai bish biluu!bayraar manai mongol erdemted dytaad bna uu?

  • D.Erhembayr. (202.9.47.131)

    2013-03-26

    Сайхан ярилцлага байна. Бага ч гэсэн түүх соёлоо мэддэг, олон улсын харилцаа гадарладаг мөн ноён нуруутай,бодож тунгааж байж, хэлдэг ярьдаг Монгол хүн бол Баярыг ойлгоно. Баяр гуай шиг далайцтай сэтгэдэг, шийдвэр гаргаж чаддаг,нуруутай улс төрч Монголд яг өнөөдөр алга байна. Хүнийг муу хэлэхээсээ өмнө бодож бай хүмүүс ээ. шар хэвлэлийн хар пиарын мэдээгээр улс төржиж сэтгэгдлээ бичих хэрэггүй .

  • D.Erhembayr. (202.9.47.131)

    2013-03-26

    Сайхан ярилцлага байна. Бага ч гэсэн түүх соёлоо мэддэг, олон улсын харилцаа гадарладаг мөн ноён нуруутай,бодож тунгааж байж, хэлдэг ярьдаг Монгол хүн бол Баярыг ойлгоно. Баяр гуай шиг далайцтай сэтгэдэг, шийдвэр гаргаж чаддаг,нуруутай улс төрч Монголд яг өнөөдөр алга байна. Хүнийг муу хэлэхээсээ өмнө бодож бай хүмүүс ээ. шар хэвлэлийн хар пиарын мэдээгээр улс төржиж сэтгэгдлээ бичих хэрэггүй .

  • ***** (180.235.177.214)

    2013-03-26

    ee yu unen ter hulgaich unen

  • zochin (202.131.233.59)

    2013-03-26

    ta bol mundag uls tuch bas hovorhon hun tanid sain saihaniig huseye.

  • 7 (202.126.89.177)

    2013-03-26

    yamar nuureeree irj bnaa eh ornoos min *****

  • irgenii bodol (202.179.10.74)

    2013-03-26

    unemshilgui huurai yaria, hund yamar ch saihan setgegdel turuulehgui yum bna gadaadad baigaad baigaa ni rio tintod ashigtai geree hiisniihee shand canadad amidarch bgaa ni engiin nl oilgomjtoi zuil yum bishuu

  • ы (202.72.245.122)

    2013-03-26

    б

  • 1а ангийн 346 дах ариун цэврийн дарга (202.70.46.206)

    2013-03-26

    25 дах еренхий сайд гэнээ. Сайд асан гээд бичихээр яагаад байна. 3 дах еренхийлегч, 25 дах еренхий сайд 2 л насаараа ингэж дуудуулж явахгуй бол болохгуй байдгын байх даа. Амбицаа гэж...

  • ***** (202.21.105.245)

    2013-03-26

    Баяр бүх зүйлд худлаа номын онолоор ярьж байна. Түүний ярианд амьдралын хөрсөнд буусан зүйл алга. Дундыг баримталсан бөөрөнхий хариултууд хариулж байна. Ер нь яг юу бодогдож байна бэ гэвэл их л худлаа хүн юм гэсэн бодол төрж байна. Энийг голдуу хүүхнүүд л дэмждэг гэсэн.

  • хашаа (202.55.191.35)

    2013-03-26

    2008 оны сонгуулиар луйвар хийр 7 сарын 1 үймээнээр 5 хүний аминд хүрч энэ булхаагаа дарах гэж АН хамтарсныг ард түмэн мартаагүй худалаа залахаа болиоч ичмээр худалч

  • хашаа (202.55.191.35)

    2013-03-26

    2008 оны сонгуулиар луйвар хийр 7 сарын 1 үймээнээр 5 хүний аминд хүрч энэ булхаагаа дарах гэж АН хамтарсныг ард түмэн мартаагүй худалаа залахаа болиоч ичмээр худалч

  • хашаа (202.55.191.35)

    2013-03-26

    2008 оны сонгуулиар луйвар хийр 7 сарын 1 үймээнээр 5 хүний аминд хүрч энэ булхаагаа дарах гэж АН хамтарсныг ард түмэн мартаагүй худалаа залахаа болиоч ичмээр худалч

  • zochin (80.239.243.112)

    2013-03-26

    AN-iin shees ni savirch bgaa heden nuhduud bur ami ni tavilaa. heden hulsnii bicheecheer zavsar zaigui har muu ug bichuulj bh shiv kkkkkkk. tegeh tusam chini gylalznaa ho. harj bgaarai tun udahgui ta nariig hen gedgiig chini medruulne

  • ***** (182.160.13.222)

    2013-03-26

    Bayar yu hulgailsiim yu idsiim yuch idej uugaagui tsever uls turch. Dejij baigaa shuu. Chinii demjigchid mash olon shuu

  • Mongol (202.170.68.19)

    2013-03-26

    Saihan yriltslaga boljee.Tanias zarim humuus ih aij baih shig bna.Ta yg odoo mongold heregtei baigaa shuu.Amjilt.

  • зочин (180.149.93.12)

    2013-03-26

    Ерөнхийлөгчийн сонгуульд саналаа өгнө гэж хэлжээ.Гэхдээ одоогийн ерөнхийлөгчдөө саналаа өгөх байх гэж итгэж байна шүү.

  • ***** (180.235.178.114)

    2013-03-26

    oodgui urvagch

  • ***** (180.235.178.114)

    2013-03-26

    oodgui urvagch

  • ***** (180.235.178.114)

    2013-03-26

    oodgui urvagch

  • ***** (180.235.178.114)

    2013-03-26

    hulgaich aa hulgaich aa

  • ***** (180.235.178.114)

    2013-03-26

    hulgaich aa hulgaich aa

  • ***** (180.235.178.114)

    2013-03-26

    hulgaich aa hulgaich aa

  • ***** (180.235.178.114)

    2013-03-26

    hudalch lyivarchin hulgaich

  • ***** (180.235.178.114)

    2013-03-26

    hudalch lyivarchin hulgaich

  • ***** (180.235.178.114)

    2013-03-26

    hudalch lyivarchin hulgaich

  • ***** (180.235.178.114)

    2013-03-26

    hudalch luivarchim hulgaich *****

  • ***** (202.179.20.225)

    2013-03-26

    neeree chi zagas urjuulne gej yu baihav,elegnii virusee l end tendgui usguj baigaa baih

  • muu ***** (180.235.178.114)

    2013-03-26

    unendee hudlaa yrij chadah shig amarhan yum ulstorchdod bhgui!ter oyutolgoin geree n 3 r angiin huuhded ch oilgomjtoi luivriin gereeg tolgoigooroo daana gj baiguulaa biz dee!yasan arilsan dotortoi hun yum be? doktoriin ajil hiij bn gnee!nogoo ih hurliin ajlaa orhichikson uu?ih dongodoj bh shiv!

  • ard jav (180.235.178.114)

    2013-03-26

    yu ch bolooogui gemgui hun shig saihan yrij bh shiv!uneheer luivarchid l ingej hudlaa yridag bh daa!mongolchuudiig teneg uchraas dahij huurch chadna l gj bodood bh shig!ter amaraad helehed ulsaa zarj aldaj boldoggui yum oilgoson uu? hen yu gj hudlaa yrij bolno !harin eh ornoosoo urvaj bolohgui!

  • - (202.72.245.122)

    2013-03-26

    -

  • ***** (122.201.18.13)

    2013-03-26

    BITII ***** UNHEED BAI AMARAA! ALDAJ BOLNO TEHDEE ULSAA BARITSAAND TAVIJ NUTGAA HUDALDAH NI ZUV YUMUU! URUND ORSON ULS IREEDUIGEE ALANTSARAA!!! PSDUNUUD US CHGUI NUTAGCHGUI BOLCHOOD HUN ALDAJ BOLNO GEJ SHAAMPARDAH VIIDE!

  • Amaraa (80.217.68.161)

    2013-03-26

    Aldaj onodoggui Hun gej ene horvoogoos haigaad oldohgui. Harin aldsan onosnoo uhamsarlah chadvartai Sanjiin Bayar shig Hun Mongol ulsad maani zaaval bh yostoi. Biluu hutgiig irlej ulam hurts bolgodog shuu dee. Arrchilsan namiig bolOn ardiin namiig hurtslah huchtei leader hun. Saar zuilee sainaaraa zasaj yadarsan jijigheen ulsdaa bolomjiin hireeree huchee uguurei ta. Mongol uls bgaagui bol ta biden unuudur baigaa ch uu ugui ch uu! Ta gadaadad amidardag ahan duustee urialsan zahidaldaa yu gej bichsenee bitgii martaarai. Olon olon nutag negtnee hunii gazaraas urin duudsan eh oronch hunii huselt bsan shuu. Ulger jishee ni ta uuruu boloh yostoi shuu.

  • Cholschra (80.129.28.105)

    2013-03-26

    Yobvanni urod, pyanni durak . . .

  • ard (112.72.12.124)

    2013-03-26

    yun khagalgaa hudallaa yriad bai za arhi uugaal huuhendeel bj bna gesen bizdee taarsan hun bgaa shuu hudalaa baashilj bgaa ym aa

  • 7 (112.72.12.49)

    2013-03-26

    za s bayar guia ta 2008 oni 7 sarin 1nd 5 khun buudaj alakh tushaal ogson oyu tolgoigoos ikh khemjeenii mongo absang bid medej bgaa shuu ta khurdan irj ylaa abakh kheregtei bnadaa dorligjab khuleej bna shuu

  • Zochin (49.0.190.81)

    2013-03-26

    Eh ornoo zaraad yawsan bol irhed ni hariutslaga tootsoh l heregtei gehdee gants Bayr bish shuu gedgiig l oilgoh heregtei Zorigt Bayrtsogt er ni ene heden uls torchid ter ih mongoor yah geed bdag yum boloo uhliig mongoor hudaldaj awch boldoggui yum daa. Nutsgen ireed nutsgen l butsdag shuu dee. 3 mori edleh nasgui bj 30 moritoi bhiig husdeg gej hunii shunal aguu shuu bodoh l heregtei dee

  • zochin (212.152.23.190)

    2013-03-26

    olon huuhen solison hun turin tushee barina gj yu bsin bolij uz yaj ichihgui setguulchidtei yylzdag bna tsadaagui yum bhdaa....

  • ***** (27.123.214.110)

    2013-03-26

    cda min chi yamar nuureeree mongold irj bgn. irvel chamd tomoos tom salaavch ugnu za. muu russian alkogolik min. minii nutgaas ter chigeree zailarai.

  • 7 (182.160.39.18)

    2013-03-26

    hooy erunhii said baisa bayraaa chi hisen muu yum bhguin bol ugsenee naana bugeed bgad bgan uneheer l lag hiisen butesen yumtai heleh ugtei bol chamaag mongolchuud sonsii neeh tiv alagsaj hudlaa shagaad bi zugeer ard hun bn tanar tur barij bh uedee yuu hiisin ta narin ued turuus terbumtanguud mash iheer turj odoogin ene emh zambaragui bdlin suuri ni bolooo bizdee chamad heleh ug bn chi bitgii hutsaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

  • ***** (182.160.31.94)

    2013-03-26

    Mundag uls torch amjilt

  • yu (202.72.243.135)

    2013-03-25

    Altanhuyagtai haricuulaad uzsen chini ih oor yum aa.Bur esreg.Jaahan heneggui, shoudaad bdaggui, ooriin uzel bodoldoo tuushtai hun yum. Nogooh ni bol tuilbargui, avhaaljtai, hunii mosgui,Araas ni semhen degeeddeg tovarish bna.Hun gedeg sonin shuu!!

  • ***** (95.82.134.151)

    2013-03-25

    bayraar erunhuulugch tawiad ahan duus hulihduulwaa bas elwegdorj ch demii

  • ***** (95.82.134.151)

    2013-03-25

    bayriin ali awgaigaas ohin garaa be

  • зочин (203.91.117.4)

    2013-03-25

    Оюу толгойн гэрээ чи энхбаяртай хамт боловсруулж та 2 ээ бурхан минь хамгийн төгс төгөлдөр гэрээ хийллээ гээд байсан ард түмнийг минь мартсан тэнэг гэж бодоо юу .муу архи чинь минь ямар нүүрээ хуцаж байгаа юм бол. Энхбаяртайгаа хамт зайл

  • зочин (203.91.117.4)

    2013-03-25

    Оюу толгойн гэрээ чи энхбаяртай хамт боловсруулж та 2 ээ бурхан минь хамгийн төгс төгөлдөр гэрээ хийллээ гээд байсан ард түмнийг минь мартсан тэнэг гэж бодоо юу .муу архи чинь минь ямар нүүрээ хуцаж байгаа юм бол. Энхбаяртайгаа хамт зайл

  • ***** (203.91.117.4)

    2013-03-25

    эх орны минь худалдсанаа мартаж.худалдсан мөнгөөрөө гадаадад амьдарч байгаа.одоо мартсан бололтой.Гэмгүй амьтан ичээч

  • Зочин (182.160.49.191)

    2013-03-25

    Одоогын МАН бол анх байгуулагдсан МАН биш байгуулсан хумуусийг нь алж нэрииг нь ашигласан алуурчдын нам юм уг угшил нь.

  • ***** (109.23.251.84)

    2013-03-25

    buurunhii zan gargaj chadaj bna aa

  • ***** (202.72.247.244)

    2013-03-25

    Муу архичин ногоорч байгаад улсаа зарчихаа биз дээ. Эмчилгээ эмчилгээ гээд байсан шараа тайлах согтуугаа гаргах гэж л улс орон дамжиж яваад байгаа шүү дээ Архи уудаггүй байсан бол чи бид хоёр уг нь улсдаа хэрэгтэй л байсан юм даа / чиний хамтрагч бас нэг архичин бичлээ/ гудар гудар одоо өнгөрсөн хорвоо/

  • Zochin (202.131.230.140)

    2013-03-25

    Saihan yariltslaga bna, eh oron ard tumendee amjilt husey!

  • Hfffh (213.166.199.66)

    2013-03-25

    Bvhniiig tavij tuuchihaad onoodor mongold hairtai mongoliin toloo sanaaa zovson ch geh shig bolidooo bvv vlger yri chiniii deerem bvleg chin baij l bn ih hurald yu hiiij bn solongos amerikaar tenej chamaig ercesen uulzsan novshnuuud l bn

  • Hunii ami yunaas ch unetei (122.201.18.153)

    2013-03-25

    Olon hunii ami nasaar togloson hun, ingej yariltslaga ene ter beldeed bas l neg evgui yum sedchihee yu dee

  • Zuir ugee ***** mart (122.201.18.13)

    2013-03-25

    Chono boroonoor gej ard tumen yaridag daa

  • ***** (122.201.18.188)

    2013-03-25

    дэвшээд ч гарахгїй Ер нь манай монголычууд тэр дундаа хэвлэлмэдээллийнхэн дэндїї доошоо орсон юм ярьж бичиж байдаг юм.Миний бїх юм муудсан би улс тєрєєс холдож байна гээд байхад л Баяр бол том улс тєрч тэр ерєнхийлєгчид їзэх байх гээд л Эсвэл Энхсайхан бол том ш дээ Даанч том энэ тэр гээд л Эд нар цагтаа л том байсан юм байгаа биз дээ Одоо бол боьсон ш дээ Доошоо суусан.Цагийн юм цагтаа л байдаг байхгїй юї Їлгэрлэвээс Бат-Эрдэнэ аварга улсад арав илїї тїрїїлсэн юм чинь одоо бас л тїрїїлж таарна гээд байгаатай адилхан юм хэвлэлийнхэн яриад байдаг.Гэтэл одоо Бат-эрдэнэ аварга улсад тїрїїлж чадахгїй ш дээ Їе нь єнгєрнє гэдэг чинь энэ байхгїй юї Харин єєрєє барилдахын оронд туршлагаа євлїїлж сайн залуу бєх гаргаж ирэх ёстой Улс тєрч гэсэн адилхан Єєрсдєє холдоод залгамж їеээ дэмжих гаргаж ирэх ёстой Харин тэрний оронд зарим нь барын зулзагыг бага дээр нь гэээд шинэ залуу хїмїїсээс айж хуучин руугаа тэмїїлдэг Їнэндээ Баяр Энхсайхан Энхтївшин бїгд одоо болсон Хэмжээ нь дууссан Хорин жил улс тєрд явлаа одоо болоо ш дээ Энийгээ мэдэж байгаа бол болоо Харин зарим нь мэдэхгїй хамаг юм нь харьчихаад байхад би болоогїй гээд байдаг нь тоогїй.Сэтгїїлчид єрєвдєлтэй 50 гараад60 шахсан сумын зааныг да хариагїй байна гээд хєєргєєд байгаа шиг загнадаг.Энхсайхан энэ тэр нь энэнд нь хєєрєєд би л ганцаараа энэ тєслийг хэрэгжїїлж чадна гэж тэнэгтэнэ Хучин улс тєрчид нэг хэсэг инерцээрээ явсан одоо тэр нь ч дууусан

  • llll (122.201.18.52)

    2013-03-25

    teneg ***** ulsaa zarj idcheed uhsenee hiij irdeg bn aa ter chigtee zailuul taarna ,,,haraal id,,, tetgevertee garaachee novshoo

  • ккк (122.201.18.235)

    2013-03-25

    наадах чинь зүрх гэж худлаа залж байна ДОХ-той

  • ккк (122.201.18.16)

    2013-03-25

    наадах чинь зүрх гэж худлаа залж байна ДОХ-той

  • ккк (122.201.18.236)

    2013-03-25

    наадах чинь зүрх гэж худлаа залж байна ДОХ-той

  • eh oron (220.78.104.253)

    2013-03-25

    mongol gj loitson gazar ymdaa tord garj bga ymnuudna alinch ter eh ornii toloo gsn hun bhgu ymda yatsan uls geheer iim bdag bnaa hezee uls shig uls bolnodoo hairan saihan eh oron mine

  • иргэн (182.160.44.140)

    2013-03-25

    муу ***** ,монголын баялагыг зарж овоо мөнгөтэй болж дээ ,

  • teneguud (220.78.104.253)

    2013-03-25

    setgeh chadvargui darga bol mundag lag hun geed dairdag sots niigmiin haranhui uy shig tenegteh yma uls eh orniino zaraad idtsen bhad yuj medehgui tenegtdj bh gj bayr terguute adgiin shaarnuud eh orongui teneed heden nogoonoo urjil bai.hamgiin suuld eh oron shig chuhal zuil ugui gedgiig oilgoh nlgude

  • ***** (122.201.18.217)

    2013-03-25

    дэвшээд ч гарахгїй Ер нь манай монголычууд тэр дундаа хэвлэлмэдээллийнхэн дэндїї доошоо орсон юм ярьж бичиж байдаг юм.Миний бїх юм муудсан би улс тєрєєс холдож байна гээд байхад л Баяр бол том улс тєрч тэр ерєнхийлєгчид їзэх байх гээд л Эсвэл Энхсайхан бол том ш дээ Даанч том энэ тэр гээд л Эд нар цагтаа л том байсан юм байгаа биз дээ Одоо бол боьсон ш дээ Доошоо суусан.Цагийн юм цагтаа л байдаг байхгїй юї Їлгэрлэвээс Бат-Эрдэнэ аварга улсад арав илїї тїрїїлсэн юм чинь одоо бас л тїрїїлж таарна гээд байгаатай адилхан юм хэвлэлийнхэн яриад байдаг.Гэтэл одоо Бат-эрдэнэ аварга улсад тїрїїлж чадахгїй ш дээ Їе нь єнгєрнє гэдэг чинь энэ байхгїй юї Харин єєрєє барилдахын оронд туршлагаа євлїїлж сайн залуу бєх гаргаж ирэх ёстой Улс тєрч гэсэн адилхан Єєрсдєє холдоод залгамж їеээ дэмжих гаргаж ирэх ёстой Харин тэрний оронд зарим нь барын зулзагыг бага дээр нь гэээд шинэ залуу хїмїїсээс айж хуучин руугаа тэмїїлдэг Їнэндээ Баяр Энхсайхан Энхтївшин бїгд одоо болсон Хэмжээ нь дууссан Хорин жил улс тєрд явлаа одоо болоо ш дээ Энийгээ мэдэж байгаа бол болоо Харин зарим нь мэдэхгїй хамаг юм нь харьчихаад байхад би болоогїй гээд байдаг нь тоогїй.Сэтгїїлчид єрєвдєлтэй 50 гараад60 шахсан сумын зааныг да хариагїй байна гээд хєєргєєд байгаа шиг загнадаг.Энхсайхан энэ тэр нь энэнд нь хєєрєєд би л ганцаараа энэ тєслийг хэрэгжїїлж чадна гэж тэнэгтэнэ Хучин улс тєрчид нэг хэсэг инерцээрээ явсан одоо тэр нь ч дууусан

  • ***** (202.21.106.184)

    2013-03-25

    ug n bi ene bauriig ih hundetgej itgej baisan um tord garaad hiisen um baina uu mohgoloor neg boornii dutagdaltai huumuuc nulhaciin endegdel emneleg n hurelstehgui surguul n hurelstehgui hortoi hunshii buteegdehuun ehe bygd taniig tord baihad l baij baisan nudeeree harj chiheeree concoj baij baigaad ene chigeer n orhiod baujij baigaad ooriinhoo amidraliig hagartlan baujuulaad garaad biz dee estest n chihii gaigaar eh oron min eh oron min hoosor ch ard tumen hohirch uldsen uun deer ta umar tailbar ogoh me

  • ***** (122.201.18.132)

    2013-03-25

    Bayaraa chamaas mongoliin ard tumen. Uhsen hoin chin gesen uruu nehendee. Ulsaa hudaldaj. Idsen hunii adag manai ulsad dahij ***** uzegdeerei. Hereb ireh yum bol chi muugaa uznee.

  • Төрөө (119.40.102.94)

    2013-03-25

    Үнэхээр сайхан ярилцлага болжээ.Танд болон танай гэр бүлд эрүүл энх,сайн сайхан бүхнийг хүсэн ерөөе.Монгол улсынхаа төлөө таны өсгөж үржүүлж байгаа загас жараахай шиг олон ажил хийгээрэй.

  • zochin (182.160.8.202)

    2013-03-25

    Odoo zaluu huuhend huuhed hiisen shig jargaj ywahaas yahaw Ter duusashgui ih hurungund ymar huuhen shunaj huuhed hurtel turuulew Tuunees ymar Bayart l hairtai baiw gej Nasaaraa huuhedteigee ideh tansaglah mungutei l bolj aztai baina

  • Бажаа (119.40.102.94)

    2013-03-25

    Монголчуудын тамын тогооны үлгэр мах цусанд маань шингэчихсэн болохоор зөв юм ярьж,бидний төлөө гэсэн хүмүүсийгээ бас туухай гомдоох үг хэл гаргах юм даа.Энэ тоодгоруудын арми С.Баяр гэдэг хүнийг ерөнхийлөгчийн сонгуульд нэр дэвшчих бий гэсэндээ үхтэлээ айж байгаа нь илт мэдэгдэж байна. Монголын төр үнэнчээр зүтгэсэн хүндээ халтай гэж.Сэтгэгдэлээ ч зөв бичиж чадахгүй энэ тоодгорууд Монголын үе үеийн түүхэнд хорт хэлээ булталзуулсаар байх юм даа.Хойноос ирээд гэдэг шиг л юм болох юм даа.Төрсөн нутаг усанд нь ирүүлэхгүй өөрсдөө эзэн суух санаатай юм байна л даа энэ тоодгорууд.

  • ***** (202.21.106.181)

    2013-03-25

    hooe bauraa chi uls turd baih hugastaandaa eh oron ard tumniihee toloo yu hiisen hun be heleed ogooch idej idej hagartlaa bayjij baij baigaad alga boloo biz dee ard tumniig doromjilj balai ym bitgii chalchaad bai irj hariustlagaa hulee za

  • zochin (112.72.12.49)

    2013-03-25

    S.Bayar bol unexeer haanaas n ch harsan argagui mundag uls toerch.Tand amjilt husie.

  • ***** (122.201.18.153)

    2013-03-25

    дэвшээд ч гарахгїй Ер нь манай монголычууд тэр дундаа хэвлэлмэдээллийнхэн дэндїї доошоо орсон юм ярьж бичиж байдаг юм.Миний бїх юм муудсан би улс тєрєєс холдож байна гээд байхад л Баяр бол том улс тєрч тэр ерєнхийлєгчид їзэх байх гээд л Эсвэл Энхсайхан бол том ш дээ Даанч том энэ тэр гээд л Эд нар цагтаа л том байсан юм байгаа биз дээ Одоо бол боьсон ш дээ Доошоо суусан.Цагийн юм цагтаа л байдаг байхгїй юї Їлгэрлэвээс Бат-Эрдэнэ аварга улсад арав илїї тїрїїлсэн юм чинь одоо бас л тїрїїлж таарна гээд байгаатай адилхан юм хэвлэлийнхэн яриад байдаг.Гэтэл одоо Бат-эрдэнэ аварга улсад тїрїїлж чадахгїй ш дээ Їе нь єнгєрнє гэдэг чинь энэ байхгїй юї Харин єєрєє барилдахын оронд туршлагаа євлїїлж сайн залуу бєх гаргаж ирэх ёстой Улс тєрч гэсэн адилхан Єєрсдєє холдоод залгамж їеээ дэмжих гаргаж ирэх ёстой Харин тэрний оронд зарим нь барын зулзагыг бага дээр нь гэээд шинэ залуу хїмїїсээс айж хуучин руугаа тэмїїлдэг Їнэндээ Баяр Энхсайхан Энхтївшин бїгд одоо болсон Хэмжээ нь дууссан Хорин жил улс тєрд явлаа одоо болоо ш дээ Энийгээ мэдэж байгаа бол болоо Харин зарим нь мэдэхгїй хамаг юм нь харьчихаад байхад би болоогїй гээд байдаг нь тоогїй.Сэтгїїлчид єрєвдєлтэй 50 гараад60 шахсан сумын зааныг да хариагїй байна гээд хєєргєєд байгаа шиг загнадаг.Энхсайхан энэ тэр нь энэнд нь хєєрєєд би л ганцаараа энэ тєслийг хэрэгжїїлж чадна гэж тэнэгтэнэ Хучин улс тєрчид нэг хэсэг инерцээрээ явсан одоо тэр нь ч дууусан

  • Зочин (217.118.79.19)

    2013-03-25

    Эх орноо худалдсан новшийг амьдад нь шийтгэлийг нь ноогдуулж чадахгуй бол ухэхээр нь булшин дээр нь шээж байхаас,

  • эр (122.201.18.221)

    2013-03-25

    наад муу гуйрам ч чинь нэг л учир битүүлэг, ухаарсан ч юм шиг тавлаж байгаа ч юм шиг яриа өгч ард түмний хандлагийг мэдэж байгаа. хариу нь май л гэж салаав ч өгье. энэ монголд юу хийсийн бээ малнуудаа ард түмний уос орныг ямар амьтан болгосныг нь хараа ч. бас болоогүй авилгалтай тэмцэх нэрээр ардын намтай тэмцээд байна гэнээ. үнэндээ ардын намыг ямар юм хийж байсаныг монголчууд бүгд л мэдэж ойлгож эхэлж бйана ш дээ.

  • zochin (127.0.0.1)

    2013-03-25

    chi said bhdaa said bolgoson humuusee haraach urd ni mongol ulsiin toloo yuch hiij chadaaagui nj odoo demii bailgui dee oyutolgoig zarlaa oodoo yu hiih geed bgaan arai mongoliin ard tumniig yaduurlaas avrna gej helehviidee

  • zochin (127.0.0.1)

    2013-03-25

    8 onii songuuliar 1 odriin zaitai hudlaaa yaritsan hun dee

  • lam (122.201.18.217)

    2013-03-25

    chi mongold ireed hereggui biz dee yamar nuureeree ireh gej bgaawm be

  • jj (202.179.7.6)

    2013-03-25

    Eh ornoo hund heysuu ued ni hayad yabjee ene hun..Har amia bodood gadnaas olon yum yariad hereggui.. Oyu tolgoih geree hiisen hariutslagaa irj huleebel zugeer yum bish uu..Ug ni ih hundelj yabdag hun blaa ..

  • ***** (122.201.18.130)

    2013-03-25

    bayar ***** bitgii *****

  • ***** (122.201.18.172)

    2013-03-25

    bayar ***** bitgii *****

  • кк (202.179.11.94)

    2013-03-25

    урвагч эх орон оо худалдсан дүлзэн.

  • кк (202.179.11.94)

    2013-03-25

    урвагч эх орон оо худалдсан дүлзэн.

  • кк (202.179.11.94)

    2013-03-25

    урвагч эх орон оо худалдсан дүлзэн.

  • ***** (202.179.11.122)

    2013-03-25

    Долоон буудлын Долгор эмээгээс долоон дор Донгио Баяр. Чамд монголд гишгих газар үгүй шүү. !!!!!!

  • Дондог (202.21.106.181)

    2013-03-25

    Үнэхээр агуу хүн юм байна.Муулж байгаа хүмүүс түүний яриаг ойлгох чадваргүй мулгуй хүмүүс л байна шүү дээ. Улс төрдөө буцаж ор. Чи Монголд хэрэгтэй

  • аа (202.72.245.182)

    2013-03-25

    чи больдоо. Ерөнхийлөгчийн сонгуулийн нүхээ малтаж байна уу?

  • ***** (202.126.89.174)

    2013-03-25

    эх орноо худалдаж хөрөнгөжсөн хулгайч

  • ***** (202.126.89.174)

    2013-03-25

    эх орноо худалдаж хөрөнгөжсөн хулгайч

  • ***** (202.126.89.174)

    2013-03-25

    50 гараад 60 дөхөж байгаагаа мэдэж байгаа хэрнээ хүүхэд хийгээд л байх юмаа хүүхэд өнчрүүлж яанаа

  • ***** (122.201.18.190)

    2013-03-25

    хөндлөнгийн надад ямар хамаа байх уу гэнэ үү улс эх ороноо удардаж явсан хүнээс гарах үг мөн үү үнэхээр монголын гэсэн зүрхтэй юм бол ягаад канадад бүгээд байгаа юм бэ эмчилгээ хийлгэсэн гэдэг үнэндээ бол худлаа зугтах арга байсан юм шүү дээ хэдий завандаа хүүхэд хийгээд хэдий завандаа эмчилгээ хийлгэж байсан юм бол доо хөөрхий улсаа худалчихаад сайхан амьдарах юм байх даа

  • bi bish (202.21.106.135)

    2013-03-25

    Zuv alivaag ukhaarsan er khunii yaria bna. Taalagdaj bna.

  • SANSAR CABLE (122.201.18.4)

    2013-03-25

    SANJIIN BAYAR TV-UUDTEI UURIIG NI SHUUMJILJ BOLOHGUI GESEN GEREE BAIGUULJ GARGADAG SANSAR CABELTAIGAA SUNEH TSAG IRNE.

  • ц (202.72.245.122)

    2013-03-25

    Казинод суугаагїй Номын санд суусаар байгаад ирж гол агуулга нь

  • уж (202.72.245.122)

    2013-03-25

    ТЭНЭГ ард тїмэнд тааруулсан мэт хэнэггїй зїйлїд ярьж казино тоглоогїй Баахан номын санд сууж байгаад ирж

  • эргэн дурсахуй (183.81.169.21)

    2013-03-25

    ОЮУТОЛГОЙН ГЭРЭЭГ БАТЛАХГҮЙ БАЙГААГААС БОЛЖ МОНГОЛ УЛС ӨДӨРТ САЯ ДОЛЛАРЫН ОРЛОГО ОЛОХ БОЛОМЖОО АЛДААД БАЙНА ГЭЖ ГОНГИНОСООР БАЙГААД МОНГЛЧУУДЫГ АСАР ИХ ӨРӨНД АВААЧААД ЗООЧИХСОН ЛУЙВАРЧИН ШҮҮ ДЭЭ.5 ЖИЛИЙН ӨМНӨ ОЛОН ТВ-ҮҮДЭЭР ХЭЛЖ БАЙСАН ЭНЭ ҮГИЙГ НЬ ОДОО НЭГ ГАРГАДАГ БОЛ МӨН ОЛОН ХҮНИЙ ДУРГҮЙГ ХҮРГЭНЭЭ.

  • z (103.9.91.94)

    2013-03-25

    er hyn yum bol eh orondoo ireech dee,

  • z (103.9.91.94)

    2013-03-25

    er hyn yum bol eh orondoo ireech dee,

  • z (103.9.91.94)

    2013-03-25

    er hyn yum bol eh orondoo ireech dee,

  • gggg (182.160.29.31)

    2013-03-25

    Beldsen yariltslaga yum shig sanagdlaa.

  • gggg (182.160.29.31)

    2013-03-25

    Beldsen yariltslaga yum shig sanagdlaa.

  • zochin (122.254.127.66)

    2013-03-25

    Bayar aa enkhbayariigaa ergej ochson uu 7-sariin1-nii asuudal tantai holbootoi ulsaa hudaldsan geed l elbegdorjta 2-iig ard tumen martaagui ee

  • bii (202.179.26.136)

    2013-03-25

    50-han sayiig absan gej uu?arai ugui bailgui dee.hoshootiin litsenz ni l gehed uunees 10 garan hubi iluu sonsogdoj bsan.bi baisan bol MLRD aas naash abahgui bsan.

  • зочин (202.70.41.3)

    2013-03-25

    Үнэхээр гоё ярилцлага байна.Танай гэр бүлд амжилт хүсье

  • зочин (202.70.41.3)

    2013-03-25

    Үнэхээр гоё ярилцлага байна.Танай гэр бүлд амжилт хүсье

  • ***** (122.201.18.28)

    2013-03-25

    NEG TOM BUGUS DOLOOGCH BNAA END KK BUUR BAYAR AHAA NAMAIG HOSHINOGDOOCH GEH NI HOLGUI HAHA!

  • S. BAYAR (98.154.93.170)

    2013-03-25

    TA NAR NAMAIG DANDAA BITGII INGELDEE. BI BURUU ZUIL HIISEN N UNEEEEN. MUNGU GEDEGCHIN SAIKHAN ZUIL SHUDE. YAAHAV JAAL MUNGU IDSENLDEE. JOOOHOOOON HEDHEN SAY DOLLAR. YUGIIN NUUHAV. END CANADAD IRGENSHIL HUSDIIMUU GEED BODOOL BAIJ BAIN. GEHDEE HUGSHIN MINII HUVID GADNII ORON HETSUU BAINA. TEGEEL YAMAR SAINDA ENE SETGUULCHID HEDEN TUGRUG UGCH IIM YUM YARIJ SUUHAV. MONGOLDOO OCHMOOR BAINA. BAS HERVEE BOLVOL DAHIAD JAAL ULSIIN MUNGUNUUS IDMEER BAINA. NUUH YUN.... GETEL NAMAIG MONGOLD OCHINGUUT BARIAD SHOROND HIICHIH GEED BAIHIIN. ENKHBAYARIIN ARAAS YAVMAARGUI BAINSHDE.......... YAAHVEE BAIZ........TER ZAGAS JARAAHAI HUDLAA HUDAL. YARIH YUM OLDOHGUIL TEGTSIIN....YADAJ HUMUUST BI AYATAAHAN BODOLTOI GJ HARAGDIIDAA TIIMEE( AMAA DARAAD INEEV).....AMIDRAL BURHEG BAINDA...YAAHVEE BAIZ. ZARIMDAA AVILGALTAI TEMTSEH GAZARIIN HURTS IREED NAMAIG HULGAILJ BAINA GEJ ZUUDLEHIIN. UNEHEER HETSUU BAINAA. ....YAHVEE BAIZ...

  • зочин (27.123.213.131)

    2013-03-25

    гэрээг өөрчлөх хэрэгтэй бол өөрчлөнө биз хөндлөнгийн мань мэтэд хамаагүй гэдэг юу гэсэн үг вэ? өөрийн нь хариуцна гэсэн гэрээ буруу гээд яригдаад байхад сонирхолтой хариулт өгч байх юм бултавч бултайх гэдэгсэндээ

  • зочин (27.123.213.131)

    2013-03-25

    гэрээг өөрчлөх хэрэгтэй бол өөрчлөнө биз хөндлөнгийн мань мэтэд хамаагүй гэдэг юу гэсэн үг вэ? өөрийн нь хариуцна гэсэн гэрээ буруу гээд яригдаад байхад сонирхолтой хариулт өгч байх юм бултавч бултайх гэдэгсэндээ

  • зочин (27.123.213.131)

    2013-03-25

    гэрээг өөрчлөх хэрэгтэй бол өөрчлөнө биз хөндлөнгийн мань мэтэд хамаагүй гэдэг юу гэсэн үг вэ? өөрийн нь хариуцна гэсэн гэрээ буруу гээд яригдаад байхад сонирхолтой хариулт өгч байх юм бултавч бултайх гэдэгсэндээ

  • S. BAYAR (98.154.93.170)

    2013-03-25

    TA NAR NAMAIG DANDAA BITGII INGELDEE. BI BURUU ZUIL HIISEN N UNEEEEN. MUNGU GEDEGCHIN SAIKHAN ZUIL SHUDE. YAAHAV JAAL MUNGU IDSENLDEE. JOOOHOOOON HEDHEN SAY DOLLAR. YUGIIN NUUHAV. END CANADAD IRGENSHIL HUSDIIMUU GEED BODOOL BAIJ BAIN. GEHDEE HUGSHIN MINII HUVID GADNII ORON HETSUU BAINA. TEGEEL YAMAR SAINDA ENE SETGUULCHID HEDEN TUGRUG UGCH IIM YUM YARIJ SUUHAV. MONGOLDOO OCHMOOR BAINA. BAS HERVEE BOLVOL DAHIAD JAAL ULSIIN MUNGUNUUS IDMEER BAINA. NUUH YUN.... GETEL NAMAIG MONGOLD OCHINGUUT BARIAD SHOROND HIICHIH GEED BAIHIIN. ENKHBAYARIIN ARAAS YAVMAARGUI BAINSHDE.......... YAAHVEE BAIZ........TER ZAGAS JARAAHAI HUDLAA HUDAL. YARIH YUM OLDOHGUIL TEGTSIIN....YADAJ HUMUUST BI AYATAAHAN BODOLTOI GJ HARAGDIIDAA TIIMEE( AMAA DARAAD INEEV).....AMIDRAL BURHEG BAINDA...YAAHVEE BAIZ. ZARIMDAA AVILGALTAI TEMTSEH GAZARIIN HURTS IREED NAMAIG HULGAILJ BAINA GEJ ZUUDLEHIIN. UNEHEER HETSUU BAINAA. ....YAHVEE BAIZ...

  • uehdee demii baih (202.21.111.10)

    2013-03-25

    Хий хоосон улстөржсөн, “муу эр дайнд хөөрсөн” маягийн сэтгэлгээнээс болж, өөрийгөө өрөөл бусдаас илүү эх орондоо “аймаар их” хайртай мэтээр харуулах гэсэн хямдхан популизмаас болж Монгол орноо босгох биш хэвтүүлэх, эвлүүлэх биш задлах заваан хандлага гаарсаар л байна. geh met mash saihan yaridag l bolohoos hiideg hun bish l dee hervee erunhiilugchiin songuulid sanaatai bol demii bizdee

  • ***** (202.131.226.221)

    2013-03-25

    Улс төрч хүн байна гэдэг амаргүй ажил. Яагаал гэвэл өөрийн гаргасан шийдвэр бүрийнхээ цаад хариуцлагыг өөрөө үүрдэг учир. Би С.Баяр гэдэг хүний улс төрч, удирдагч,шийдвэр гаргах төвшины манлайлагчийн хувьд Монголын хамгийн туршлагатай, ухаалаг, түүчээ хүн гэж боддог. Сэтгүүлд өгсөн энэхүү ярилцлага нь маш их таалагдлаа. Үүнийг уншаад би бас ч буруу бодоогүй юм байна гэж итгэж байна. Магадгүй намайг МАН гэх ч юм уу өөр байдлаар буруутгаж магадгүй юм. Гэхдээ улс төрч хүн үргэлж гаргасан шийдвэрийнхээ үр дагаварыг өөрөө хүлээж чаддаг байх хэрэгтэй. Харин өнөөдөр төр барьж байгаа Ардчилсан намын нөхөд бол улс төр лав л биш. Хэзээ улс төрч байгаагүй юм шүү. Тэд хэзээ ч хариуцлага чаддаггүй. Харин зугтаж л чаддаг.

  • ***** (175.139.124.62)

    2013-03-25

    БАЯР БИД 2 ЮУНД ХАРАМСАХАВ ДЭЭ ДАХИАД АХИУХАН МӨНГӨ ЦОХИЖ ЧАДДСАНГҮЙ ГЭЖ Л ХАРАМСАЖ БАЙГАА БАЙХДАА

  • ***** (175.139.124.62)

    2013-03-25

    БАЯР БИД 2 ЮУНД ХАРАМСАХАВ ДЭЭ ДАХИАД АХИУХАН МӨНГӨ ЦОХИЖ ЧАДДСАНГҮЙ ГЭЖ Л ХАРАМСАЖ БАЙГАА БАЙХДАА

  • fuck (112.72.9.94)

    2013-03-25

    shit

  • fuck (112.72.9.94)

    2013-03-25

    shit

  • fuck (112.72.9.94)

    2013-03-25

    shit

  • ***** (122.201.18.141)

    2013-03-25

    Haramsdag genee Oroitson boroo gj. Uul ni Mongoldool baij baimaar um.Utulsun hoinoo hunii nutagt amidraad l Uvchtei ch geh shig. Hetsuu ch um daa.Hun neg l amidarna um gedeg uchirtai.Haanii alba halaatai gj ene dee

  • - (202.72.245.122)

    2013-03-25

    -

  • bayar (203.194.116.161)

    2013-03-25

    bi ch bas yag iingej yarij chadna

  • bayar (203.194.116.161)

    2013-03-25

    bi ch bas yag iingej yarij chadna

  • N.Enhbayar (202.21.113.138)

    2013-03-25

    ЭНЭНД ОДОО ХЭН ИТГЭХ ВЭ ДЭЭ, МОНГОЛООС НЭГ Ч ГЭСЭН УРВАГЧ НЬ ЗАЙЛЛАА ГЭСЭН ЧИНЬ ХАНААГҮЙ БАЙСАН БАЙХ НЬ ЭЭ.

  • GOGO (202.21.106.183)

    2013-03-25

    Eh ornoo zarhad gol uureg guitsetgesen Huiten tsaraitai hun ineej baihiin ni haraagui Harin sogtuu baihiin harsan

  • ***** (202.179.20.181)

    2013-03-25

    Ene setguulchiig xolsolson yum baixdaa. OT g balalsan xunii neg dee. Yamar nuureeree ergej xarj bainaa ichexeech aldaj dee. Mongonii toloo ch

  • g (182.160.28.22)

    2013-03-25

    pzda

  • ***** (103.9.91.94)

    2013-03-25

    БАЯР БОЛ ЯАХ АРГАГҮЙ ЛИДЕР. ГАРЦ, ХАНДЛАГЫН ТАЛААР МАШ ЗӨВ ХЭЛЖЭЭ. ЕРӨНХИЙЛӨГЧИД НЭР ДЭВШИХГҮЙ ГЭНЭ. ОДОО ТҮҮНИЙГ ГООЧЛОХОО БОЛИХ БАЙЛГҮЙ ДЭЭ. АЖИЛ АМЬДРАЛД ТАНЬ САЙН САЙХНЫГ ХҮСЬЕ.

  • АРД (49.0.165.76)

    2013-03-25

    ЭЛБЭГЭЭ, БАЯР ХОЁРЫГ СОНГОСНООС ХАЖУУ АЙЛЫН БУРМАА ЭМЭЭГ СОНГОС НЬ ДЭЭР БАЙХ ДАА, СОНГУУЛЬ ӨГВӨЛ ДОНДОГ ӨВӨӨ ДӨӨ Л ӨГНӨ ДӨӨ

  • ***** (122.201.18.21)

    2013-03-25

    RIO TINTO-S 50SAY$ AVAAD HUNII NUTAGT OCHOOD IRGEN BOLDOG NI YAAJ BGAAn! MONGOL GAZRAA HUDALDAAD IREHGUI JARGAH YUMSHIG YAVDAG YAJ BGAAN... TER GEREENEES NI BOLJ BID HICHNEEN URUND UNAJ BGAAG MEDEJ BNUU! dELHIIG MONGOL HAMGIIN MUU GEREE HIISEN ***** HUMUUSIIN ORON BOLSONOO MEDHUU... UMNU GOVI ODOO USGUI HUMUUS NI TSAHILGAANCHGUI SHOROON DUND BN... MONGOL TURD CH BIDEND CH YAMAR ASHIGGUI URUND OROH GEREE ZUVUU!!! ERGUU ZAHIALGIIN COMMENTCHID BOLON KOMMUNIST SHUNALIIN TULAMNUUD MINE!

  • buum (110.16.192.82)

    2013-03-25

    Geree buruu bolson bol bi hariutslaga huleeh hun gsen bna. Enenees uur ug heregtei yu buruu bolsoniig n barimttai gargaad irldee OT yamar ch buteegdehuun gargaagvi bj mgld 280 say.n tatvar ugtsun bgaashuudee uursduu hj chadahgvi bj bnga hudlaa bieniigee huurguhiin

  • buum (110.16.192.82)

    2013-03-25

    Geree buruu bolson bol bi hariutslaga huleeh hun gsen bna. Enenees uur ug heregtei yu buruu bolsoniig n barimttai gargaad irldee OT yamar ch buteegdehuun gargaagvi bj mgld 280 say.n tatvar ugtsun bgaashuudee uursduu hj chadahgvi bj bnga hudlaa bieniigee huurguhiin

  • ***** (122.201.18.13)

    2013-03-25

    TEHDEE NUTAG US BUZARTAJ HUN MALGUI BOLSONOOS DEER! ENE ZAHIALGAAR TSALINTAI HUN UMUURCH BICHDEG BULEG BII BOLSON GSEN UNEN YUM BNLDAA...BUUR TEHEES TEG GESEN SHIG ***** DOLOOJ BGAAGNEE!!! MAXH MAH 2 DALDARSAN CHINE DEER SHU! MORIN JILD MONGOLCHUUD NEG BOSDOGSHU!

  • urbagch (202.131.234.2)

    2013-03-25

    eh oron namaasaa yrbaj dee tiim l yariltslaga bolson bn

  • Зочин (203.91.116.34)

    2013-03-25

    Ярьж хэлж байгаа нь хүний сэтгэлд хоногшсон ухаарал хайрласан үнэхээрийн гоё ярилцлага байнаа та өөрийгөө бодолгүй эх орноо бодоод ерөнхийлөгчийн сонгуульд нэр дэвшээч олон дэмжинээ

  • Mongol huu (122.201.18.29)

    2013-03-25

    Demjij bna Mongoliinhoo negen sor bolson hunee alagchilj ad uzehee boliyoo.Yostoi yuna yasaniigch medehgui bj hii hooson hen negnii degdeesen ugend itgeed hun muulaad yawj bdag nuhduud ta nar oorsdoo jinhene daldaga TEENEG hun gedgee medeeguil yawaa yum bnadaa,Bayar guaig demjij bna,Eh orondoo ta heregtei hun shuu.....

  • mgl zaluu (202.131.234.170)

    2013-03-25

    herev mongold gadnii hurungu oruulalt orj irehgui, mongolchuud yaduu buurai, bolovsrol nimgen, uls oron ni hugjilgui baival gadaad uls ornii erkhsheeld orohod mash amarhan. tiimees gadnii hurungu oruulagchdiig bid nar demjih heregtei. geree muu baiguulagsan baij bolno gehdee yavtsiin dund saijruulah zamaar l uragshlah heregtei, ternees bish anh yarij baisnaasaa ergen butsaad baival tiim huntei hen business hiih bilee. delhii deer gants manaih bayalagtai bish shuu dee. rio tinto manaid ajillahgui baisnaar dampuurchikhgui.

  • Shulamaa.. (103.9.91.146)

    2013-03-25

    Oyu-Tolgoin geree baiguulsanii oroi ni erenhii saidiinhaa, ajiliig hayad alga bolson tavarish.. odoo songuul dohood eren deer hentei tohiroogoo hiih gej baigaag chin hun bolgon gadarlaj baina.. chinii zagas tejeej urjuuldeg gej yu baidag yum be.. ulsaa hudaldchehaad yamar nuureeree ireh tuhai yarij chadaj bain.. zolbin tsagaachiin go gao..

  • mgl zaluu (202.131.234.170)

    2013-03-25

    bi bayar guaig jinhene uls turch gej boddog. manaihan denduu tuilshrimtgai, denduu jalga dovnii uzeltei, denduu bogino bodoltoi baina daa.Oyu tolgoi g bayar l uragsh ni yavuulsan odoo elbegee garch ireed sunuuj baina da. daan ch manai mass ihenhi ni bolovsrol medleg muutai bolohoor tednii setgehguigeer toglolt hiij baina da.

  • ***** (202.131.238.12)

    2013-03-25

    с.баяр fuck

  • ***** (182.160.25.129)

    2013-03-25

    Хойт хөршид ЗХУКН гэж түүх, даац, туулах чадвартай нам байлаа, бас мөн ч олон даваа давж үзсэн нам байсан гэдгийг Баяр санамаар юм. Манай нам тулхтай, том түүхтэй, 160.0000 гишүүнтэй гэх мэт нь үнэхээр хүмүүсийг ядраадаг гэдгийг ойлговол, ойлгохоор цаг болсон мэт.

  • ts (103.11.192.34)

    2013-03-25

    Erham Tand bolon tani ger buld eruul enh az jargal sain saihan buhnig husie.unuudrin Mongol ulsin urnul g todoos tod helj bga n unen shu .

  • ts (103.11.192.34)

    2013-03-25

    Erham Tand bolon tani ger buld eruul enh az jargal sain saihan buhnig husie.unuudrin Mongol ulsin urnul g todoos tod helj bga n unen shu .

  • ts (103.11.192.34)

    2013-03-25

    Erham Tand bolon tani ger buld eruul enh az jargal sain saihan buhnig husie.unuudrin Mongol ulsin urnul g todoos tod helj bga n unen shu .

  • ***** (202.21.106.135)

    2013-03-25

    ene huniig ergej irehed ni enhbayariig sullah heregtei. za ter ch yahav. eh ornoo zarsan huniig ueiin ued tuuhend surgamj bolgon surah bichigt oruulan hoich uedee zahin surgah heregtei. ur udamiig ni doord uzej doromjlon gutaaj haraan zuheh heregtei. ene hun uuruu gem buruugaa huleehgui bol ur udamd ni uuruuleh heregtei.

  • ***** (182.160.25.129)

    2013-03-25

    ,,,,Ялгаа нь энэ намын түүх,даац, туулах чадвар гурав юм. Мөн ч олон даваа давж үзсэн нам даа, манай нам. Ээлжит даваагаа давна гэдэгт би эргэлзэхгүй байна. Энэ хүн МАН-ыг шинэчлэхийг хүсэхгүй байгаа нь энэ хэлж байгаагаас нь илт харагдаж байна. Нөгөө л 1921 оноос л намынхаа түүхийг тооцоод байгаа сэтгэлгээ нь хүмүүсийг ядрааж байгаа юм. Намынхаа байр, Ленины мүзээ гээд бүгдийг нь өгөхгүй, намуудын тэгш гараа энэ тэр хамаагүй, манай нам том түүхтэй, Сүхбаатар, Чойбалсан, Цэдэнбал гээд... олон динозаворуудтай, түүний нэг нь Баяр би байна гэнээ. Баяр хэзээ ч өөрчлөгдөж чадахгүй, бусад намтайгаа тэгш харьцаж чадахгүй...

  • ***** (220.124.90.66)

    2013-03-25

    ene bayar gedeg huniig bi oilgohgui bsaar bgaad uheh bhaa daa. ene hund yamarch eh ornoo gej bodson zuil alga ug ni ene hund ih itgej bailaa tsegtstei yariatai uhaantai hun bn daa gesen chini amin huwia hicheesen aimhai setgeliin tenhee bhgui eh ornoosoo urwagch (ooriigoo mongold tsewrlegch hiij bgaad gadaad yawsan hun gej oilgood bgaan bh daa ta chini mongol ulsiin guitsetgeh zasaglaliig terguulj bsn hun shuu dee odoo tendees yun aayulgui bdal yun aksiom tsaana chini mongol gedeg ulsiin nuutsiig america-iin tusgai albadad zarjich bgaa yum biluu t1t1 yu ch helhew dee bagtarch uhehnee)

  • Omirgul (27.123.214.109)

    2013-03-25

    Jinhene udirdagch sain uls torch sh dee demjdeg ee

  • ***** (71.191.202.23)

    2013-03-25

    ooroo asult beldeed ooroo xariulsan tuuniig ni onodor coninii batbaatar batsaan admjuulcan umyy daa xa xa

  • б (202.72.245.122)

    2013-03-25

    б

  • Zulkhuu (202.131.231.178)

    2013-03-25

    S.Bayr bol suuliin jiluuded baisan tom udirdagch. ene huniig dahin uls turd oroosoi uuriihuu meddeg zuilsiig eh orondoo ashiglaasai gej husej baina

  • ыу (202.72.245.122)

    2013-03-25

    тэнэгт хэнэггїй чимэг гэдэг шиг Монголдоо л таарсан хїн дээ

  • ыу (202.72.245.122)

    2013-03-25

    тэнэгт хэнэггїй чимэг гэдэг шиг Монголдоо л таарсан хїн дээ

  • зочин (203.91.117.4)

    2013-03-25

    УКРАЙГЫ ТИМОШЕНКОГ ОРОС УЛСТАЙ БУРУУ ГЭРЭЭ ХИЙЛЭЭ ГЭЖ ШОРОНД ЯВУУЛДАГ ШИГ ЭНЭ НӨХӨРИЙГ ОТ ГЭРЭЭГ БУРУУ ХИЙСНИЙХЭН ТӨЛӨӨӨ ХАРИУЦЛАГА ХҮЛЭЭЛГЭХ ХЭРЭГТЭЙ ,ЭХ ОРНЫ ЭРХ АШГААС УРВАН ГЭДЭГ НЬ ХАМГИЙН АДГИЙН ГЭМТ ХЭРЭГ ШҮҮ ДЭЭ

  • ***** (202.179.13.240)

    2013-03-25

    Танд болон танай гэр бүлд эрүүл энх, аз жаргалыг хүсэн ерөөе

  • ***** (202.21.96.36)

    2013-03-25

    er hvndee bayraa ah

  • ***** (122.201.18.52)

    2013-03-25

    MUU NOVSH... NUTGAA ZARSAN... TOLGOIGOOROO HARIUTSAN GEREEG NI HAR!

  • ***** (203.91.117.4)

    2013-03-25

    Эр хүн шүү.